Foto: Pixabay via Pexels

Llei de mecenatge: encara més raons per ser solidari

Alícia Artiaga (Administració i Finances),

No és la primera vegada que en aquest espai parlem de les vies de col·laboració amb Amnistia Internacional, des de la mobilització que suposa l’activisme a carrer o les tasques internes de l’organització, com defensem la nostra independència econòmica o fins i tot com podem fer-ho mitjançant el llegat solidari.

Òbviament una de les opcions més conegudes i esteses són les aportacions econòmiques, ja sigui via la quota de soci/a de la nostra associació, ja sigui via donacions puntuals. En aquest sentit, el 2024 ens ha portat una millora llargament esperada pel que fa als beneficis fiscals que podem oferir a les persones i empreses que col·laboren econòmicament amb nosaltres.

Després d’un llarg recorregut parlamentari, no exempt de sobresalts (incloent-hi la frenada en sec del treball legislatiu per la dissolució de les cambres derivada de la convocatòria general d’eleccions de l’estiu passat, quan ja teníem la nova normativa a la punta dels dits), a finals de 2023 el Govern de l’estat aprovava el Reial Decret-llei que reformava, per fi, la llei 49/2002, més coneguda com a llei de mecenatge.

Augment de les desgravacions per aportació

La reforma estableix, per a les aportacions que es facin a partir de gener de 2024, un augment dels percentatges de desgravació de les aportacions, així com el reconeixement d’altres formes de col·laboració que ja es donaven a la pràctica però que la normativa no recollia pròpiament, com les prestacions gratuïtes de serveis que a partir d’ara es poden vehicular mitjançant els convenis de col·laboració empresarial.

El nou text referma l’aposta del que anomena micromecenatge per a les persones individuals, situant en 250€ (en lloc dels 150€ existents) l’import sobre el conjunt de donacions que fa la persona que pot beneficiar-se d’un 80% de desgravació. Per a l’import restant de donacions, el percentatge base de deducció és del 40% (lleugerament més alt que abans), mantenint com a incentiu la fidelitat a una mateixa entitat (si la persona ha fet donacions per un mateix import o creixent en els darrers 3 anys), cosa que fa elevar aquest percentatge fins el 45%.

Més col·laboració directa de la societat

Per a les col·laboracions empresarials, la idea del micromecenatge no aplica, però sí la de la continuïtat amb una mateixa entitat, de manera que en el cas de persones jurídiques els percentatges de deducció són del 40% i del 50% si hi ha recurrència en les donacions.

Tot i no ser encara el que el sector desitjaria i demanda, sí que suposa un avenç en el reconeixement de la col·laboració directa de la societat civil en el treball de les nostres entitats. I per una organització com la nostra, un motiu més perquè reforcem la nostra aposta per la nostra independència econòmica i el nostre agraïment per qui creu amb nosaltres i decideix col·laborar-hi. Comptem amb vosaltres perquè això sigui així!!