En un acte de lliurament de premis celebrat dimecres 10 de desembre, Dia Internacional dels Drets Humans, a la llibreria Obaga de Barcelona, el jurat de la segona edició del Concurs de Relat Breu sobre Drets Humans d'AIC va proclamar com a guanyador el relat“El primer dia” de Marcel Tarrés. Com a finalista, “Quart creixent” de Berta Llos.
Del relat guanyador, el jurat, format per la comunicadora i antiga presidenta d'AIC, Ona Anglada, Sergi Saranga, redactor i crític literari del digital de cultura Núvol, i Dani Vilaró, escriptor i responsable de comunicació d'AIC, va destacar l'estil directe, senzill i despullat de l'autor per interpel·lar-nos sobre la violència contra les dones. "L'autor posa el focus en el primer dia després de la sentència del jutge: el primer dia d'una nova vida. El conte és mesurat i sobri, però alhora emociona”, ha afirmat Vilaró.
Per la seva banda, el conte finalista juga en una altra lliga, igualment interessant. El jurat n'ha valorat “l'estil poètic, molt bonic i ben escrit, també emocionant”. Alhora, també ha destacat la subtilesa amb què l'autora aborda qüestions tan greus i punyents com la persecució de persones al món simplement per la seva orientació sexual, en un lloc que l'autora ha volgut deixar indeterminat, com va explicar en l'acte de lliurament de premis.
En total es van rebre 35 propostes, de les quals el jurat va fer-ne una preselecció de 6, d'on van sortir els dos relats premiats. Els 4 finalistes restants van ser "El pes de les paraules" de Susana Deulofeu, "Jawad, una sonrisa" de Laura Manzi, "Les altres infàncies" de Montserrat Nicolás i "Sonríe" de Nayat Kaid Ferrón (finalista l'any passat), tots quatre també de molt nivell.
Els premiats han rebut un un lot de llibres valorat en 200€ (guanyador) i 100€ (finalista), proporcionats per AIC i Obaga, així com la publicació dels dos relats en el blog d'AIC.
El concurs de relat breu d'AIC busca promoure la creativitat literària, la reflexió i el pensament crítics, i defensa dels drets humans des del món de les lletres. Els i les participants havien d'escriure un relat breu que no superés les 250 paraules i que abordés qualsevol d'aquests àmbits: pena de mort, llibertat d’expressió, dret a la salut, drets de les dones o drets del col·lectiu LGTBIQ+.
