Que la tecnologia ha vingut per quedar-se és una evidència. I amb ella, òbviament, han sorgit noves formes de treballar i de fer les coses.
Amnistia Internacional i la seva tasca no són alienes a aquest procés en constant innovació, així que també hem repensat la nostra manera de fer, estudiant i aprenent de les noves propostes, per tal de treure'n el màxim profit i que això reverteixi positivament en la nostra causa.
La nostra essència de mobilització col·lectiva mitjançant l'enviament massiu de cartes postals, tot i que es manté puntualment en dates assenyalades com el 10 de desembre, en què seguim fent la marató de cartes Write for Rights, ha passat a convertir-se en una acció d'enviament massius de correus electrònics que inunden la bústia d'entrada de la institució de torn.
La recollida de signatures ja no es fa mitjançant llistats interminables distribuïts en paradetes i similars, sinó que es vehicula online, facilitant-ne la recollida, la difusió i el seu processament posterior per donar força a les nostres campanyes.
Els nostres grups d'activistes ja no han d'esperar l'arribada setmanal d'un sobre de tres dits de gruix, amb tot de còpies de les circulars sobre les propostes d'acció o per estar al corrent de les campanyes que s'estan treballant des dels diferents punts de l'organització. Ara organitzem la nostra mobilització en base a un flux molt més continuat i actualitzat de propostes, tant físiques com virtuals, permanentment accessibles i actualitzades a la nostra intranet.
La irrupció del digital
Perquè sí, el nostre activisme també ha passat a tenir un component molt més digital, en què la vinculació ja no és només física. Una persona pot convertir-se en el nostre altaveu allà on sigui, fins i tot a l'altra punta del món. Fins i tot tenim equips d'activistes especialitzats en l'àmbit digital, donant-nos suport en el treball en xarxes socials, o en tasques d'investigació.
La relació amb els mitjans de comunicació és molt més immediata i constant. Tan sols cal un missatge de Whatsapp per posar en marxa la maquinària i poder fer unes declaracions que transmetin el nostre posicionament. Les distàncies ja no són tant problema quan lliguem caps amb un corresponsal que viu milers de quilòmetres enllà perquè faci una peça per a l'espai informatiu de màxima audiència en què poder plasmar el que exposa un dels nostres informes.
Fins i tot el treball intern s'ha fet més eficient i àgil. Un exemple molt clar són els processos d'auditoria que passem dels nostres comptes anuals, vinculats a una aposta per la transparència i les bones pràctiques. El que abans eren dies d'una persona tancada en una sala de reunions amb un munt de carpetes amb papers i més papers, ara és un espai al núvol que facilita comprovacions i poder lligar informacions, fent tot el procés molt més amable i molt menys feixuc.
Tenim a les nostres mans dispositius que ens proporcionen molta més facilitat d'actuar, que ens permeten participar i col·laborar de moltes maneres i tan sols amb quatre moviments dels nostres dits i en un tres i no res! Tan senzill com fer un Bizum com a la nostra organització, fent servir el codi que té assignat i que sempre és més senzill de recordar i identificar. Per cert, si has arribat fins aquí i t’animes, el nostre codi d’entitat per rebre donatius és el 03350. I sí, gaudirà dels mateixos avantatges fiscals que qualsevol altra donació.
I tot el que ens queda per conèixer i aprendre. La tecnologia no deixa d’avançar. Nosaltres tampoc.
