En resposta als homicidis i ferides de desenes de membres del personal sanitari i el personal de primera intervenció al Líban des del 2 de març de 2026, en un context de creixents atacs per part del govern israelià i de denúncies israelianes que —sense aportar proves— afirmen que s'utilitzaen ambulàncies i centres de salut per a activitats militars i que, per tant, poden ser objectiu d'atacs, Kristine Beckerle, directora regional adjunta d'Amnistia Internacional per al Pròxim Orient i el Nord d'Àfrica, ha declarat:
“Israel segueix el mateix manual mortal que va utilitzar el 2024 al Líban per a matar desenes de professionals de la salut i devastar els serveis mèdics. La investigació d'Amnistia Internacional en el passat va posar de manifest la manera en què l'exèrcit israelià va atacar reiteradament de manera il·legítima centres de salut i personal sanitari durant l'escalada de 2024; en aquells dies, vam demanar que aquests fets s'investiguessin com a crims de guerra. L'exèrcit israelià també ha atacat repetida i il·legítimament centres de salut i equips mèdics a Gaza, com a part d'un patró més ampli de devastació de serveis essencials. Encara no s'han rendit comptes ni proporcionat reparacions per aquests abusos, i ara veiem que es mata i es fereix una vegada més el personal sanitari”.
“Els professionals de la salut arrisquen la seva vida per salvar la d'altres persones, i els hospitals, altres centres mèdics i les ambulàncies estan específicament protegits en virtut del dret internacional humanitari. Llançar acusacions que afirmen que els centres de salut i les ambulàncies s'utilitzen per a finalitats militars , sense aportar cap prova, no justifica tractar els hospitals, els centres de salut o el transport mèdic com a camp de batalla o assenyalar com a objectiu al personal mèdic i paramèdic.” En virtut del dret internacional humanitari, les parts en un conflicte han d'assegurar-se de distingir entre objectius militars i civils.
“Els hospitals i els transports mèdics només perden la seva protecció si s'utilitzen per a actes considerats ‘nocius per a l'enemic’ i , fins i tot en aquest cas, només poden ser blanc d'atacs quan no s'atengui un advertiment que doni prou temps per a evacuar pacients i personal mèdic. Si existeixen dubtes respecte de si algun centre mèdic s'està utilitzant per a contribuir a l'activitat militar, ha de pressuposar-se que no és així. Un atac contra un centre mèdic que hagi perdut el seu estatus de lloc protegit ha de complir les normes sobre precaució, distinció i proporcionalitat, i ha de considerar acuradament els efectes adversos que els atacs contra centres mèdics tenen sobre la població civil i les persones malaltes i ferides.
“En virtut del dret internacional humanitari, la població civil, inclòs el personal sanitari, no perd el seu estatus de població protegida simplement sobre la base d'una afiliació. Per tant, els atacs directes contra personal mèdic i els qui treballen en defensa civil basats simplement en el fet que treballen per a institucions associades amb Hezbollah estan estrictament prohibits. Els atacs deliberats contra personal mèdic que exerceix les seves funcions humanitàries constitueixen una greu violació del dret internacional humanitari i podrien constituir crim de guerra.”
“Totes les parts han de complir amb l'obligació jurídica de protegir la població civil, el personal mèdic, els pacients i la infraestructura sanitària en tot moment. La protecció de l'atenció mèdica no és opcional: és una norma de la guerra d'obligat compliment.”
Informació complementària
Segons l'Organització Mundial de la Salut, entre el 2 i el 15 de març de 2026 s'han registrat 28 atacs contra serveis mèdics en què han mort 30 persones i 35 han resultat ferides.
El Ministeri de Salut Pública del Líban ha informat que, fins al 16 de març de 2026, 40 professionals de la salut han mort i 96 han resultat ferits. Entre ells hi ha professionals de la salut afiliats a l'Autoritat Sanitària Islàmica —institució civil afiliada a Hezbollah que proporciona serveis mèdics i d'urgències a tot el Líban en col·laboració amb el Ministeri de Salut—, l'Associació Islàmica de Scouts Risala i un paramèdic de la Creu Roja libanesa. El Ministeri també ha informat que cinc hospitals s'han vist obligats a tancar les seves portes.
En una declaració recent, el portaveu de l'exèrcit israelià Avichay Adraee va afirmar que al Líban s'estan utilitzant ambulàncies i centres mèdics per a objectius militars. El Ministeri de Salut libanès ha negat aquesta afirmació.
L'exèrcit israelià ja havia fet una afirmació similar el 2024. Amnistia Internacional ja havia investigat anteriorment quatre atacs israelians contra centres i vehicles mèdics en els quals 19 professionals de la salut van morir i 11 van resultar ferits durant un període d'una setmana entre el 3 i el 9 d'octubre de 2024. L'organització no va trobar indicis que els centres o el personal mèdic atacats haguessin estat utilitzats per a fins militars o per a actes nocius per a l'enemic, i va demanar que aquests atacs s'investiguessin com a crims de guerra.
