Amnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid Icons
Actuem pels drets humans a tot el món

Estats Units: Veredicte pioner contra YouTube i Meta ha d'obrir el camí a canvis que garanteixin la seguretat en línia

© Getty Images
  • Un jurat nord-americà ha declarat Meta i YouTube responsables de dissenyar plataformes nocives per a la infància i la joventut.

En resposta al veredicte d'un jurat nord-americà que ha declarat Meta i YouTube responsables de dissenyar plataformes nocives per a la infància i la joventut, Erika Guevara Rosas, directora general d'Investigació, Incidència, Política i Campanyes d'Amnistia Internacional, ha declarat:

“Aquest veredicte condemnatori representa un moment històric en el reconeixement del mal causat pels gegants tecnològics amb els dissenys manipuladors de les seves plataformes de xarxes socials. Durant anys, les empreses de xarxes socials, incloses Meta i YouTube, han obtingut beneficis d'atreure nens, nenes i joves amb un disseny addictiu que prioritza la implicació per sobre del benestar. Han integrat deliberadament en les seves plataformes unes característiques com el desplaçament infinit, la reproducció automàtica i les persistents notificacions creades per a ‘enganxar’ usuaris i usuàries joves amb la finalitat que facin un ús compulsiu”.

“L'impacte tòxic d'aquestes característiques de disseny insegures va quedar de manifest quan KGM, de 20 anys, va explicar al tribunal de Los Angeles que va començar a utilitzar YouTube amb només sis anys i Instagram amb nou. La jove va descriure que, quan era nena, es passava ‘tot el dia’ en línia. Amb el temps, el seu ús compulsiu d'aquestes plataformes de xarxes socials es va intensificar, per la qual cosa va haver de lluitar contra la seva addicció i una depressió cada vegada més profunda.”

“En lloc de recórrer a mesures contundents, com prohibir l'accés a xarxes socials a adolescents, els Estats han d'exigir una revisió fonamental de la manera en què operen aquestes plataformes, entre altres coses abordant el seu disseny addictiu. Aquesta és l'única via per a aconseguir unes xarxes socials realment segures”.

Informació complementària

En el seu veredicte històric en la causa de KGM, el jurat va declarar que Meta i YouTube havien estat negligents i els va condemnar al pagament de sis milions de dòlars nord-americans en concepte de danys i perjudicis. Meta i Google han declarat per separat que no estan d'acord amb el veredicte i que apel·laran.

Snap, propietària de Snapchat i TikTok, formava inicialment part de la causa, però les dues empreses van arribar a un acord abans del judici.

Aquest veredicte podria influir en un seguit de causes que acusen empreses de xarxes socials de provocar mal a nens, nenes i joves.

En una causa separada a Nou Mèxic, un jurat també va declarar Meta responsable de danys causats a la salut mental i la seguretat de nens i nenes en l'estat i li va ordenar pagar una quantiosa multa, encara que Meta ha anunciat que apel·larà contra la decisió.