Campanya pel dret a un medi ambient saludable on participa Amnistia Internacional guanya un prestigiós premi de drets humans

Activistas de Amnistía Internacional reclaman medidas para frenas el cambio climático. Activistas de Amnistía Internacional reclaman medidas para frenas el cambio climático. Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto via Getty Images.

En resposta a l'anunci que una coalició mundial de la societat civil i els pobles indígenes, que inclou Amnistia Internacional, ha guanyat el prestigiós Premi de Drets Humans de les Nacions Unides per la seva exitosa campanya perquè les Nacions Unides reconeguin universalment el dret de totes les persones a un medi ambient net, saludable i sostenible, Agnès Callamard, secretària general d'Amnistia Internacional, ha manifestat:

“Amnistia Internacional s'enorgulleix de formar part d'aquesta àmplia coalició en la qual participen organitzacions de la societat civil, pobles indígenes, moviments socials i comunitats locals de tot el món. Junts hem fet campanya incansablement durant diversos anys perquè es reconegui universalment el dret de totes les persones a un medi ambient saludable.” El Premi de Drets Humans de l'ONU s'anuncia en una setmana en la qual la població de totes les regions del món s'enfronta una vegada més a les conseqüències del col·lapse climàtic, amb efectes devastadors pel seu dret a la salut i a la vida. Tot el planeta es veu afectat: es crema, s'inunda, es contamina, s'enfronta a l'escassetat d'aigua i els seus ecosistemes i biodiversitat estan sota una amenaça extrema.”

“Amnistia Internacional continuarà treballant en la Coalició perquè el dret a un medi ambient net, saludable i sostenible sigui una realitat per a totes les persones, i perquè es consagri jurídicament a escala regional i nacional, s'apliqui i es faci complir. Això planteja reptes davant l'oposició sovint arrelada a aquest dret, especialment en Estats on l'espai de la societat civil està greument restringit i sovint es reprimeix brutalment als defensors i defensores dels drets humans.”

“Amb motiu del 75è aniversari de la Declaració Universal de Drets Humans, i en vigília de la COP28, la Conferència sobre el Clima d'enguany, aquest premi té una ressonància especial i servirà per a renovar la nostra determinació d'aprofitar aquest èxit i garantir que totes les persones poden exercir el seu dret a un medi ambient saludable.”

Informació complementària

La Coalició Mundial de la Societat Civil, els Pobles Indígenes, els Moviments Socials i les Comunitats Locals per al Reconeixement Universal del Dret a un Medi ambient Net, Saludable i Sostenible ha estat seleccionada per al Premi de Drets Humans de l'ONU, que es concedeix cada cinc anys a cinc premiats. Al desembre tindrà lloc una cerimònia de lliurament de premis a la seu de les Nacions Unides a Nova York, durant la commemoració del 75 aniversari de la Declaració Universal de Drets Humans.

Les organitzacions de la societat civil, els pobles indígenes, els moviments socials i les comunitats locals porten diverses dècades defensant i promovent el dret a un medi ambient saludable, i en els últims anys s'han unit entorn de la petició que les Nacions Unides reconeguin aquest dret. En 2020, la Coalició va emetre una crida que va ser signada per més de 1.350 organitzacions que persegueixen el reconeixement universal del dret a un medi ambient saludable. Els membres de la Coalició, inclosa Amnistia Internacional, també van fer treball d'incidència i de campanya entre 2020 i 2022. El Consell de Drets Humans de l'ONU va reconèixer el dret a un medi ambient net, saludable i sostenible en una resolució el 8 d'octubre de 2021, a la qual va seguir una altra de l'Assemblea General de les Nacions Unides el 28 de juliol de 2022. La COP28 se celebrarà a Dubái del 30 de novembre al 12 desembre.

El comunicat de premsa oficial de la Coalició Mundial de la Societat Civil, els Pobles Indígenes, els Moviments Socials i les Comunitats Locals per al Reconeixement Universal del Dret a un Medi ambient Net, Saludable i Sostenible es pot consultar des d'aquí.