Amnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid Icons
Actuem pels drets humans a tot el món

Hong Kong: Un “intent vergonyós” de sufocar la commemoració de la repressió de Tiananmen

© Vernon Yuen/NurPhoto via Getty Images

En resposta a la primera aplicació, per part de la policia, de la “Llei de l’Article 23” (Llei de la Salvaguarda de la Seguretat Nacional) adoptada recentment i de la detenció de sis persones, entre elles,l’activista pels drets humans Chow Hang-Tung, per presumptes delictes de sedició; Sarah Brooks, directora d’Amnistia Internacional a la Xina, ha declarat:

“Una vegada més, el govern de Hong Kong s’ha mobilitzat per reprimir la llibertat d’expressió, perquè vol impedir que la població commemori els terribles esdeveniments del 4 de juny del 1989”.

“El 4 de juny, Chow Hagn-tung portarà 1.000 dies detinguda per càrrecs relacionats amb la seguretat nacional i sembla que les autoritats mirin d’assegurar-se que la seva lluita per la llibertat s’allargui encara més afegint nous presumptes delictes al seu cas”.

“Malgrat que les advertències de persones expertes en drets humans de l’ONU mostren que la legislació és incompatible amb les normes i el dret internacional dels drets humans, el govern de Hong Kong insisteix en utilitzar aquesta llei com una arma per silenciar les crítiques”.

“El vergonyós intent del govern de prohibir que la gent commemori el pròxim aniversari de la repressió de Tiananmen és un insult per a les persones que hi van perdre la vida de manera violenta i per a les seves famílies”.

“Chow Hang-tung i altres persones detingudes a Hong Kong simplement per exercir el seu dret a la llibertat d’expressió han de quedar en llibertat de manera immediata i sense condicions. La policia de Hong Kong ha d’abstenir-se de reprimir altres commemoracions pacífiques de la tragèdia del 1989. Commemorar la repressió de Tiananmen no és i mai no ha de ser un delicte”.

Informació complementària 

Cinc dones i un home han sigut detingudes per presumptes delictes relacionats amb la sedició, en virtut de l’aplicació de l’apartat 23 de la llei de Salvaguarda de la Seguretat Nacional (coneguda com Llei de l’Article 23).

En un comunicat de premsa, el govern va declarar que les detencions estaven relacionades amb publicacions a les xarxes socials per commemorar “un dia delicat” (en referència al 4 de juny, aniversari de la repressió de Tiananmen). Mitjans de comunicació i grups de la societat civil van informar que entre les sis persones detingudes hi figuraven l’activista Chow Hang-tung i la seva mare. El 4 de juny del 1989, centenars de persones –possiblement milers– van ser assassinades a la plaça de Tiananmen de Pequín i els seus voltants quan l’exèrcit xinès va obrir el foc contra estudiants i treballadors que reivindicaven pacíficament l’adopció de reformes polítiques i econòmiques per posar fi a la corrupció. Hong Kong va acollir durant 30 anys la vigília més gran del món per commemorar a aquells que van alçar la veu per la llibertat i van perdre la vida el juny del 1989.

El Consell Legislatiu de Hong Kong va votar de manera unànime el 19 de març del 2024 l’aprovació de la Llei de Protecció de la Seguretat Nacional sota l’article 23 de la Llei Fonamental, la “microconstitució” de Hong Kong. Aquesta llei augmenta les penes per actes relacionats amb la sedició i conté moltes disposicions preocupants, com el delicte “d’ingerència externa”, formulat de manera àmplia i imprecisa i que constitueix un atac contra el dret a un judici just.