Amnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsAmnesty IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid IconsCovid Icons
Actuem pels drets humans a tot el món

El Salvador: El sistema penal s'utilitza com a arma per a castigar qui defensa drets humans i sufocar l'espai cívic

Amnistia Internacional adverteix que el règim d'excepció prorrogat pel govern i les reformes al sistema penal han desvirtuat l'Estat de Dret a El Salvador. Això ha consolidat un aparell repressiu que, en comptes d'impartir justícia de manera imparcial, s'utilitza com una arma per a criminalitzar persones defensores de drets humans i per a silenciar les veus crítiques, exposant-les a un règim carcerari que atempta contra la seva integritat personal i la seva vida.

A més de tres anys del seu inici, el règim d'excepció, prorrogat ja 42 vegades consecutives, ha consolidat un model que li dona aparença de legalitat a la detenció massiva sense proves, la suspensió de garanties judicials i la imposició de terminis desproporcionats de detenció administrativa. Paral·lelament, les reformes legals en matèria penal i processal penal han introduït mesures com l'ocultació de la identitat de jutges, l'aplicació automàtica de presó preventiva i l'enduriment punitiu contra nens, nenes i adolescents. Aquestes reformes han estat observades per organismes regionals i universals de drets humans per concloure que contravenen estàndards internacionals.

“En lloc d'impartir justícia imparcialment, el sistema penal a El Salvador s'ha convertit en una arma per a castigar la dissidència i sufocar l'espai cívic. Defensar drets humans o protestar pacíficament avui pot costar la llibertat”, ha assenyalat Ana Piquer, directora per a les Amèriques d'Amnistia Internacional.

El dret a defensar drets sota atac

Amnistia Internacional ha documentat com les autoritats han fet ús de tipus penals amplis i ambigus com ara “agrupacions il·lícites” o “organitzacions terroristes”, per a criminalitzar a líders comunitaris, sindicalistes i persones defensores del territori i el medi ambient. Per part seva, organitzacions locals comptabilitzen més de 70 casos d'aquest tipus en què les persones han estat víctimes de detencions arbitràries, privades de la seva llibertat i sotmeses a processos judicials sense les garanties pròpies de l'Estat de Dret.

Davant la recrudescència de la persecució i criminalització de les persones defensores, al juliol de 2025, Amnistia Internacional va declarar persones presoneres de consciència Ruth López, Alejandro Henríquez i José Ángel Pérez, en determinar que van ser empresonades exclusivament per la seva feina de defensa de drets humans i per exercir pacíficament la seva llibertat d'expressió.

Tot i que ni el decret original del règim d'excepció ni les seves pròrrogues preveuen la seva aplicació a persones acusades de delictes comuns, en aquests tres casos l'organització va poder verificar com el Ministeri Públic i les autoritats judicials van aplicar els terminis i la suspensió de garanties processals, tot i que els càrrecs que se'ls imputen no guarden relació amb l'accionar de les colles.

Tant Ruth, com Alejandro i José Ángel van ser sotmesos a l'ampliació de la detenció administrativa fins a 15 dies, i la imposició de la detenció preventiva sense fonaments suficients ni revisió judicial efectiva. Recentment, el jutjat que coneix la causa d'Alejandro i José Ángel, els qui estan sent processats pels delictes de resistència i desordres públics, va resoldre prorrogar per tres mesos addicionals la fase d'instrucció, sense que existeixin en principi nous elements per investigar. Aquesta decisió vulnera el dret a ser jutjat en un termini raonable i dona manteniment a l'afirmació que a El Salvador la presó preventiva ha deixat de ser una mesura excepcional per a convertir-se en un càstig anticipat, independentment del delicte pel qual la persona està sent processada.

En el cas de Ruth es va verificar, a més, la modificació arbitrària de delictes imputats, i la reserva total del procés. Altres persones defensores i veus dissidents criminalitzades documentades per organitzacions locals presenten irregularitats similars.

Presons com a espais de càstig i tortura

La situació carcerària a El Salvador continua sent alarmant: incomunicació prolongada, l'amuntegament extrem, la manca d'atenció mèdica oportuna i el risc de tortura caracteritzen el règim penitenciari. Això impacta no només en les persones criminalitzades, sinó també a les seves famílies. El cas de l'advocat constitucionalista Enrique Anaya evidència els perills a què s'enfronta una persona quan el sistema limita deliberadament el seu dret a una defensa tècnica efectiva, agreujant riscos fins i tot per a la seva salut, la condició de la qual s'ha deteriorat en detenció. Per part seva, Fidel Zavala, portaveu d'UNIDECH, s'enfronta a un risc real de ser sotmès a tortura o tractes cruels, inhumans o degradants, en un entorn carcerari caracteritzat per l'opacitat, la impunitat i l'absència de controls externs.   

“La incomunicació prolongada i les condicions inhumanes de detenció són part d'una estratègia deliberada per a infondre por i fer fallida tant a les persones detingudes com a les comunitats que representen. L'impacte és devastador: autocensura, reducció d'activitats i un espai cívic cada vegada més asfixiat”, ha afegit Ana Piquer.

El 23 de setembre de 2025, la Comissió Interamericana de Drets Humans (CIDH) va atorgar mesures cautelars a Ruth López i Enrique Anaya, en advertir que la incomunicació prolongada i la detenció indefinida a què estan sotmesos posen en greu risc la seva vida, salut i integritat. L'organisme va exigir a l'Estat salvadorenc cessar immediatament l'aïllament i garantir condicions de detenció concordes amb els estàndards internacionals.

Amnistia Internacional exigeix a les autoritats salvadorenques l'alliberament immediat i incondicional de totes les persones detingudes únicament per exercir pacíficament els seus drets humans. Alhora, insta les autoritats a complir totalment i de manera immediata amb les mesures cautelars dictades per la CIDH a favor de Ruth López i Enrique Anaya. Finalment, fa una crida urgent a la comunitat internacional perquè intensifiqui l'escrutini sobre les autoritats salvadorenques, amb la finalitat de frenar l'ús indegut del sistema de justícia com a instrument repressiu.