Barcelona acull la 50a Assemblea d'Amnistia Internacional, on es presentarà una nova campanya de cara a les eleccions europees

• La campanya alerta sobre el risc d'un possible retrocés en drets humans en les pròximes eleccions europees, i la necessitat de promoure, especialment entre les persones joves i els i les candidates al Parlament Europeu, una UE que protegeixi els drets humans per a totes les persones sense excepció.
  • La crisi climàtica, les possibles passes enrere en drets per a dones i persones LGBTI, o l'accés a l'habitatge i a la salut són alguns dels temes on posarà el focus la campanya.

Madrid/Barcelona.- Amnistia Internacional celebra aquest cap de setmana a Barcelona la seva 50 Assemblea General Federal, una trobada on prop de 300 socis i sòcies de l'organització debatran les prioritats per als pròxims mesos i revisaran el treball de l'últim any. També elegiran i renovaran diferents càrrecs de govern de l'organització.

En aquesta ocasió, a més, es presentarà la pròxima campanya sobre les eleccions europees, amb la qual Amnistia Internacional pretén alertar sobre el risc d'un possible retrocés en drets humans a la regió, i la necessitat de promoure una Unió Europea que protegeixi els drets de totes les persones, sense excepció. Amb el lema “It’s Now Or Never!” (És ara o mai!) i l'etiqueta #TusDerechosEnJuego, la campanya té un doble objectiu: d'una banda, inspirar les candidatures a les eleccions europees a col·locar en el centre de les seves propostes els drets humans, i, per l'altra, informar les i els votants, especialment joves, dels drets que estan en joc a les eleccions del 9 de juny.

Un dels debats que tindrà lloc en l'Assemblea portarà el títol "Joves i eleccions europees. Drets humans en joc?"  a l'entorn dels reptes que té la UE per als pròxims anys, especialment sobre crisi climàtica; drets econòmics, socials i culturals com l'accés a l'habitatge o l'accés a la salut (posant el focus en la salut mental, que tant preocupa les persones joves avui dia), així com els possibles retrocessos per a les dones i les persones LGBTI que s'estan donant en alguns països de la Unió. María R. Alcázar, presidenta de l'European Youth Fòrum; Nate Rugh, ambientalista, investigador i activista per la defensa del clima, i María Pastor, responsable de la campanya a AI Espanya, seran els qui participin en aquesta xerrada.

Diumenge participarà a l'Assemblea Guadalupe Záyago, mestra d'educació primària i comunicadora comunitària a Tekuan Ràdio, a la comunitat indígena d'Alpuyeca, Morelos (Mèxic); Edith Olivares, Directora Executiva d'Amnistia Internacional Mèxic i Dani Vilaró, responsable de comunicació d'AI Catalunya, per parlar sobre els assassinats i la repressió a periodistes i comunicadors i comunicadores comunitaris a Mèxic.

Prioritats de treball

Conflictes "recents", com el d'Ucraïna, o antics que han empitjorat, com el d'Israel-Territoris Palestins Ocupats, continuaran formant part de les prioritats d'Amnistia Internacional per al 2024, a les quals se sumen altres temes com el dret a l'avortament en el món, el dret a la protesta, i la justícia climàtica. I en relació a Espanya, el dret a la salut i a l'habitatge, o la situació de les persones migrants i refugiades són alguns dels temes sobre els quals treballarà l'organització enguany. Tot des d'una perspectiva interseccional en el qual la igualtat de gènere i la lluita contra el racisme impregnaran tot el treball.

Concert de carrer pels drets humans

Dissabte al vespre 20 d'abril tindrà lloc un concert a l'aire lliure de Balkumbia, grup que fusiona la cúmbia amb la música balcànica. Es va formar el 2015 a Barcelona, amb músics de Lituània, Itàlia, Xile i Turquia.

El concert, gratuït, tindrà lloc de 20 a 21h a l'Avinguda Mistral amb carrer Vilamarí, i està organitzat en col·laboració amb l'associació cultural L’Occulta, formada per artistes migrants. Durant el concert es presentarà breument la campanya europea, i es repartiran materials amb informació que convidaran a participar-hi. A més, s'instal·larà una taula amb un photocall per a qui desitgi fer-se fotos i compartir a les xarxes socials els missatges sobre la campanya.