Londres.- S'han d'engegar investigacions i judicis contra els talibans i altres grups insurgents per crims de guerra, ha manifestat Amnistia Internacional avui, després de la publicació d'un informe de l'ONU que revela un augment dels homicidis selectius de civils comesos a l'Afganistan per combatents contraris al govern.
El nombre de víctimes civils va augmentar un 31 per cent durant la primera meitat del 2010, degut en gran mesura al fet que, cada cop més, els talibans i altres insurgents utilitzen dispositius explosius improvisats i es dirigeixen específicament contra civils quan cometen els seus assassinats, segons la Missió d'Assistència de les Nacions Unides a Afganistan (UNAMA). Els atacs dels talibans i altres forces contràries al govern van causar més del 76 per cent de les víctimes civils i el 72 per cent de les morts.
En la primera meitat de 2010, el nombre de morts que es va tenir notícia per execucions i assassinats de civils a mans dels talibans i altres grups insurgents va ascendir a 183, la qual cosa va suposar un augment de més del 95 per cent pel que fa al mateix període de l'any passat. Les víctimes havien estat acusades en general de donar suport al govern.
"Els talibans i altres insurgents cometen els homicidis sistemàtics de civils cada cop amb més atreviment", ha assenyalat Sam Zarifi, director del Programa d'Amnistia Internacional per a l'Àsia i Oceania". Atacar específicament civils és, senzillament, un crim de guerra. La població afganesa clama justícia i té dret a la rendició de comptes i a reparacions".
"A l'Afganistan no existeix un sistema de justícia pràctic, que pugui ocupar-se de l'absència de rendició de comptes. Així que el govern afganès ha de demanar a la Cort Penal Internacional que investigui els crims de guerra i crims de lesa humanitat que puguin haver comès totes les parts en el conflicte".
L'Afganistan és país signatari de l'Estatut de Roma de la Cort Penal Internacional.
Amnistia Internacional ha estat informada que els patriarques tribals de diversos pobles de les províncies de Kandahar, Zabul i Jost han fugit de les zones rurals per temor a l'hostilitat sistemàtica dels talibans.
"Els patriarques reben amenaces, i si no col·laboren amb els talibans, els maten -ha explicat un periodista de Kandahar- Després, els talibans diuen al poble que el patriarca era un espia dels nord-americans i que per això el van mata." (El periodista ha demanat que no se l'identifiqui per por a patir represàlies dels talibans.)
Amnistia Internacional insta a les forces internacionals i afganeses que garanteixin que compleixen amb l'obligació jurídica de protegir els civils de tot dany, especialment als qui els faciliten informació sobre els grups contraris al govern o hi cooperen durant les operacions militars.
Segons la UNAMA, les forces del govern i les forces dirigides per l'OTAN han causat un 29 per cent menys de víctimes que l'any passat, la qual cosa s'ha atribuït a canvis de política que donen més prioritat a la protecció dels civils i que s'han confirmat amb un descens del 64 per cent en el nombre de víctimes causades en atacs aeris.
Amnistia Internacional ha acollit amb satisfacció aquesta informació sobre la reducció del nombre de persones mortes causades per les forces de l'OTAN, però també amb cautela. "Les forces partidàries del govern han estat responsables d'almenys 223 morts en sis mesos, i l'OTAN no n'ha donat encara explicacions coherent", ha manifestat Sam Zarifi. "Les Forces Especials d'Afganistan continuen sense parlar clarament de les seves accions quan se'ls demanen explicacions per les víctimes civils".
L'informe de la UNAMA assenyala les Forces Especials d'Afganistan per actuar sense rendició de comptes i demana una transparència més gran pel que fa a les seves operacions i més informació sobre les forces que actuen en l'actualitat sota la nova estructura de comandament integrat, per poder així investigar degudament els casos en què hi ha hagut víctimes i fer justícia.
