Turquia: continua la repressió amb una nova onada de detencions d'activistes i acadèmics

En resposta a la detenció avui de 13 figures de la societat civil a Turquia en relació amb la investigació sobre el líder de la societat civil Osman Kavala, Andrew Gardner, director d'Estratègia i Investigació sobre Turquia d'Amnistia Internacional, ha afirmat:

«Aquesta última onada de detencions d'activistes i figures del món acadèmic per denúncies absurdes demostra que les autoritats tenen intenció de seguir amb la brutal repressió de la societat civil independent, i malbarata qualsevol esperança que Turquia es normalitzi després de l'aixecament de l'estat d'emergència».

«El fet que aquestes persones hagin estat detingudes en relació amb presumptes activitats innòcues al voltant de les protestes pels esdeveniments del parc Gezi el 2013, aclaparadorament pacífiques, demostra com de desesperades estan les autoritats turques per acabar amb qualsevol forma de dissidència».

«Resulta revelador que les detencions siguin part de la investigació sobre el líder de la societat civil empresonat Osman Kavala, contra qui -més d'un any després de ser detingut- encara no s'ha dictat acta d'acusació formal ni s'han presentat proves de cap delicte reconegut internacionalment. Osman Kavala i totes les persones detingudes avui han de ser posades en llibertat immediatament i sense condicions, i la repressió de la societat civil independent de Turquia s'ha d'acabar»

Informació complementària

Segons informa la Direcció de Seguretat d'Istanbul, entre els detinguts hi ha personal de l'organització Anadolu Kültür i destacats agents de la societat civil. Aquestes són les persones detingudes: Asena Günal, Ayşegül Güzel, Bora Sarı, Filiz Telek, Hakan Altınay, Hande Özhabeş, Meltem Aslan, Yiğit Ali Emekçi, Yiğit Aksakoğlu, Yusuf Cıvır, a més de Turgut Tarhanlı, destacat catedràtic de Dret Internacional, Betül Tanbay, catedràtic de Matemàtiques, i el productor cinematogràfic Çiğdem Mater.

Segons informes, s'han emès ordres de detenció contra 20 persones en quatre ciutats turques en relació amb presumptes activitats al voltant de les protestes pels esdeveniments del parc Gezi, aclaparadorament pacífiques, que van tenir lloc per tot Turquia després de la violenta dispersió policial d'un petit grup de manifestants al parc Gezi d'Istanbul el maig de 2013. Entre les 13 persones que estan detingudes hi ha agents de la societat civil relacionats amb Anadolu Kültür, una organització de la societat civil dirigida per Osman Kavala, i l'Institut per a una Societat Oberta, de la qual en formava part (de la junta directiva a Turquia).

A les persones detingudes se les acusa d'organitzar reunions per a «intensificar i difondre» les protestes pels esdeveniments del parc Gezi, convidar formadors i moderadors sobre matèries com ara «desobediència civil i activisme no violent», dur a terme activitats en els mitjans de comunicació per continuar amb el «procés del parc Gezi» i activitats per aturar l'exportació de gas lacrimogen a Turquia. Encara que aquestes acusacions fossin certes, es tracta d'activitats legítimes, protegides pels drets a la llibertat d'expressió, associació i reunió pacífica.