La Xina ha de derogar la llei sobre ONG estrangeres dirigida a asfixiar la societat civil

El Govern xinès ha de derogar una nova llei dirigida a asfixiar encara més la societat civil. Així ho ha manifestat Amnistia Internacional avui.

L'Assemblea Nacional Popular xinesa va aprovar el 28 d'abril una llei amb serioses llacunes jurídiques que regeix les ONG estrangeres i les seves organitzacions associades nacionals. Aquesta nova llei tindrà greus conseqüències per a la llibertat d'expressió, reunió pacífica i associació, ja de per si seriosament limitades en virtut de les lleis i polítiques existents.

«Les autoritats -especialment, la policia- gaudiran de poders pràcticament il·limitats per emprendre accions contra ONG, restringir les seves activitats i, en última instància, sufocar a la societat civil», ha manifestat William Nee, investigador d'Amnistia Internacional sobre la Xina.

Aquesta llei és la més recent d'una abundant legislació dirigida a augmentar el poder del Govern sota l'excusa de la seguretat nacional i a costa dels drets humans. Una àmplia Llei de Seguretat Nacional, aprovada al juliol del 2015, defineix la «seguretat nacional» en termes tan amplis i vagues que, bàsicament, atorga carta blanca a les autoritats.

Al desembre de l'any passat es va aprovar una Llei Antiterrorista que no conté pràcticament cap salvaguarda per evitar que els qui practiquen pacíficament la seva religió o simplement critiquen les polítiques governamentals siguin processats per amplis càrrecs relatius al «terrorisme» o l'«extremisme».

És possible que aquest mateix any les autoritats aprovin també una Llei de Ciberseguretat. L'esborrany públic més recent contenia també termes vagues i imprecisos relatius a la seguretat nacional i al «manteniment de l'ordre social» que podrien utilitzar-se per restringir encara més la llibertat d'expressió.

En un escrit remès al juny del 2015 a la Comissió d'Assumptes Legislatius de la Comissió Permanent de l'Assemblea Nacional Popular xinesa, Amnistia Internacional va posar en relleu les principals deficiències del projecte de Llei de Gestió d'Organitzacions No Governamentals Estrangeres, que suposarien una major repressió de la societat civil i són contràries a les obligacions internacionals contretes per la Xina en matèria de drets humans.