Federació Russa: La nova llei reprimeix la societat civil independent

• 18/1/06 - Amnistia Internacional considera lamentable que el president Putin hagi signat l'entrada en vigor de les polèmiques esmenes a les lleis que regulen l'activitat de les organitzacions de la societat civil a Rússia.
amnistia amni,
Amnistia Internacional considera lamentable que el president Putin hagi signat l'entrada en vigor de les polèmiques esmenes a les lleis que regulen l'activitat de les organitzacions de la societat civil a Rússia. La llei va ser publicada al diari oficial Rossiiskaia gazeta el 17 de gener de 2006 i entrarà en vigor en el termini de tres mesos. ?Amnistia Internacional no s'oposa als intents de garantir la transparència i la rendició de comptes de les organitzacions de la societat civil. No obstant això, aquesta llei atorga excessius poders discrecionals i d'escrutini a les autoritats per vigilar les organitzacions i prendre decisions relatives al seu registre i clausura ?ha manifestat Nicola Duckworth, directora del Programa Regional per a Europa i Àsia Central d'Amnistia Internacional?. Aquest augment dels poders d'escrutini podria prestar-se a abusos.? Malgrat que s'han introduït esmenes a la llei en resposta a les protestes generalitzades dintre i fora del país, continua contenint disposicions que susciten gran preocupació pel que fa a la llibertat d'associació a Rússia. Moltes de les disposicions no prenen en consideració les crítiques formulades per l'expert del Consell d'Europa. En efecte, la llei conserva algunes disposicions que l'expert ha considerat ?desproporcionades?, ?massa restrictives? i ?ambigües? com per considerar-les d'acord amb les normes internacionals. Per exemple, les autoritats podran negar-se a inscriure en el registre a qualsevol organització de la societat civil el nom de la qual ?ofengui la decència pública o sentiments ètnics o religiosos?. A més, tindran poders il?limitats per enviar representants a qualsevol acte organitzat per organitzacions de la societat civil tant russes com estrangeres, sense que existeixin necessàriament raons de pes per suposar que s'està vulnerant la legislació russa. Així mateix tindran poders d'inspecció sense precedents sobre les fonts de finançament i sobre les despeses previstes i reals. ?Totes les organitzacions de la societat civil sense excepció, que treballen en àrees tan diverses com el medi ambient, l'educació i els drets humans, veuran obstaculitzat el seu treball. Rússia hauria d'impulsar la seva societat civil, no ofegar-la ?assenyala Nicola Duckworth?. No es tracta d'un assumpte polític, ni tampoc d'una ingerència en els assumptes interns de Rússia. La Federació Russa ha de respectar les obligacions jurídiques contretes en virtut de les normes internacionals de drets humans que ha signat.? (18/01/2006)