1.
Tota persona té dret a l'educació. L'educació ha de
ser gratuïta, si més no, en la instrucció elemental
i fonamental. La instrucció elemental ha de ser obligatòria.
L'ensenyament tècnic i professional s'ha de posar a l'abast de tothom,
i l'accés a l'ensenyament superior ha de ser igual per a tots d'acord
amb els mèrits respectius.
2.
L'educació ha de tendir al ple desenvolupament de la personalitat
humana i a l'enfortiment del respecte als drets humans i a les llibertats
fonamentals; ha de promoure la comprensió, la tolerància
i l'amistat entre totes les nacions i grups ètnics o religiosos,
i ha de fomentar les activitats de les Nacions Unides per al manteniment
de la pau.
3.
El pare i la mare tenen dret preferent d'escollir el tipus d'educació
que es dóna als seus fills. |
|
-
Per què és important el dret
a l'educació?
-
Durant segles les nenes han estat marginades
dels sistemes educatius. Per quin motiu a la majoria de cultures es produïa
aquesta marginació de les nenes? Segueix passant actualment a alguns
països?
-
Algunes persones defensaven (i en l'actualitat
segueix passant) que les dones no estan capacitades per als estudis tècnics
i abstractes. Opinar referent a això.
-
És una bona mesura que l'educació
a més de ser gratuïta sigui també obligatòria?
Vol dir que els nens i les nenes tenen dret a ser obligats a estudiar?
Per què?
-
Opinar sobre la següent frase: "Jo, tenint
en compte del que vull treballar de gran, no necessito totes aquestes assignatures
que m'obliguen a estudiar".
-
A alguns llocs, els pares d'alumnes s'han
negat a dur als seus fills al col·legi per a evitar que compartissin
aula amb un company que tenia SIDA. Quina opinió mereix aquesta
actitud?
-
En ocasions ha passat el mateix a causa de
la presència a les aules d'alumnes gitanos. Opinar també
referent a això.
-
A algunes ciutats algunes escoles concentren
la majoria de l'alumnat immigrant, mentre en d'altres la seva presència
és anecdòtica. Quins inconvenients comporta aquest model
d'integració?
-
Llegir atentament el segon punt de l'article
26 i raonar si l'educació que s'imparteix en el propi centre educatiu
compleix els requisits esmentats.
-
Què vol dir l'expressió "ple
desenvolupament de la personalitat humana"? Elaborar una llista detallada
de totes les capacitats i valors que segons la pròpia opinió
haurien de caracteritzar el ple desenvolupament de la personalitat humana.
Proposta
inclosa en els "Materiales para la educación en Derechos Humanos",
Ararteko, 2000:
La Declaració i el dret a l'educació
Relaciona els textos que
s'adjunten a continuació amb l'obligatorietat d'un ensenyament que
fomenti el respecte als Drets Humans que estableix precisament l'article
26 de la Declaració Universal.
Per a l'alumnat:
1) L'article 26 de la Declaració
2) El Correu, 2-12-1997 (fragment)
El nombre d'alemanys
que van participar en l'extermini dels jueus pot ascendir a mitjan milió,
va dir ahir a Madrid el professor nord-americà Daniel Jonah Goldhagen,
autor del llibre "Els botxins voluntaris d'Hitler". L'escriptor assegura,
en una nova interpretació històrica sobre l'Holocaust, que
després d'exhaustives investigacions ha arribat a la conclusió
que molts alemanys van triar voluntàriament assassinar els jueus.
(…) Daniel Jonah Goldhagen va afirmar que la seva intenció ha estat
investigar el factor humà que va intervenir directament en els assassinats
i trencar un dels grans mites del segle XX, com ara suposar que els alemanys
i els nazis eren diferents grups de persones. Les recerques l'han dut a
establir que els assassins de jueus no van ser un grup petit, sinó
que eren un mínim de cent mil persones i podrien arribar al mig
milió. (…) Segons Goldhagen, per als antisemites germans els jueus
eren biològicament diferents, perversos, malignes, poderosos i perillosos,
i per això a Hitler li va ser extremadament fàcil mobilitzar
tota la societat en contra seu.
3) El Idiota moral. La banalidad
del mal en el siglo XX. Norbert Bilbeny. Editorial Anagrama, 1993 (Págs.
31-32)
El genocidi va començar
amb la tortura considerada com un instrument del bé col·lectiu.
Però la nit no va poder ocultar que els torturadors actuaven, a
més, amb cura i plaer, és a dir, amb l'ànim d'un idiota
moral més que amb l'esperit d'un fanàtic o un visionari.
Els nazis van ser fanàtics però primerament ànimes
malaltes que s'havien tancat a la sensibilitat. En cadascun hi havia un
idiota moral, encara que fossin refinats i intel·ligents. Himmler,
creador de les SS i cap suprem de la policia, exhorta la plantació
d'herbes medicinals al mateix temps que ordena experiments macabres sobre
el cos dels deportats. Heydrich, executor dels plans d'extermini, era un
sensible violinista en la pell d'un policia cínic i cruel (…) El
gust per la tortura, la indiferència davant el dolor aliè
va fer presa també dels científics. Auschwitz va reunir una
galeria sinistra de metges encapçalada pel professor Karl Clauberg,
un ginecòleg obsessionat pels experiments. Fins a un total de vint-i-tres
especialistes van ser duts al tribunal de Nuremberg.
Qüestions:
- El fet que tu puguis estudiar
els Drets Humans és l'aplicació directa d'aquest article
de la Declaració. ¿Et sembla necessari rebre instrucció
en aquesta àrea o et sembla una pèrdua de temps? Per què?
- Un dels textos que has
llegit utilitza el terme idiota moral. A què creus que es refereix?
¿Et sembla que la simple decència implica l'exercici d'alguna
facultat intel·lectual, o no? ¿L'educació o el coneixement
impliquen un major grau de compromís amb els Drets Humans? Explica
breument les teves respostes.
- Creus que la decència
és una cosa innata en l'ésser humà? ¿Com expliques
llavors el comportament dels genocides nazis, molts dels quals, d'altra
banda, eren persones cultes i instruïdes, o el d'un important contingent
de ciutadans normals que van participar activament en el genocidi?
- No obstant això,
també hi va haver molts ciutadans alemanys que no van col·laborar
amb el règim nazi. Fins i tot oficials alemanys van preparar almenys
dos atemptats per a matar a Hitler. Però quan es parla dels alemanys
durant la guerra, sembla que tots ells eren nazis. Per què sempre
parlem dels actes de la majoria com si no hi hagués excepcions?
- D'altra banda, viure en
una democràcia significa en part que el teu vot orienta una acció
de govern o una altra. ¿No creus que assumeixes una responsabilitat
amb la resta dels teus conciutadans i conciutadanes, així com ells
amb tu?: la que les teves decisions polítiques no siguin preses
banalment, per manca de la necessària formació. Recorda que
el partit nazi va arribar al poder a Alemanya després de guanyar
unes eleccions democràtiques. Recorda també que les lleis
sobre la pena de mort als Estats Units i en altres països han estat
sotmeses a plebiscit.
|
Materials complementaris
Consulta
a l'apartat de materials complementaris els diferents recursos disponibles.
|