Turquia ha d’aixecar la prohibició il·legítima de les celebracions del Dia Internacional del Treball a Istanbul

Detenció arran d'una protesta a Turquia
© Umit Turhan Coskun/NurPhoto/Shutterstock

Les autoritats turques han d’aixecar urgentment la prohibició d’una manifestació de solidaritat prevista pel Dia Internacional del Treball a la plaça Taksim d’Istanbul i permetre que la gent es reuneixi en compliment d’una recent sentència del Tribunal Constitucional de Turquia, ha manifestat Amnistia Internacional.

Sindicats, partits de l’oposició i altres organitzacions de la societat civil s’han compromès a reunir-se a la plaça Taksim malgrat la prohibició anunciada pel govern el 23 d’abril i pel ministeri de l’interior el 29 d’abril.

“La prohibició de les celebracions del Dia Internacional del Treball es basa en motius totalment indesitjables de seguretat i ordre públic, i que són contraris a la recent decisió del Tribunal Constitucional. Aquesta restricció ha d’aixecar-se urgentment”, ha declarat Dinushika Dissanayake, directora adjunta del Programa Regional per Europa d’Amnistia Internacional.

La plaça Taksim és un lloc amb un enorme significat simbòlic i des de fa molt de temps, un lloc on la gent es reuneix per protestar i celebrar. Durant més de deu anys, les autoritats turques han restringit il·legítimament el dret de reunió de la població i han criminalitzat les protestes pacífiques que tenen lloc a la plaça. Per això és vital que aquest any es permeti la celebració del Dia Internacional del Treball”.

La prohibició de les concentracions del Dia Internacional del Treball a la plaça Taksim es remunta al 2013, quan, en múltiples ocasions, la policia va impedir de manera violenta que es reunissin els sindicats, els seus simpatitzants i altres organitzacions.

A l’octubre del 2023, el Tribunal Constitucional de Turquia va fallar que el dret de reunió pacífica de la Confederació de Sindicats Obrers Revolucionaris (DISK, per les seves sigles en turc), durant les celebracions del Dia Internacional del Treball a Taksim el 2014 i 2015, havia estat violat pels funcionaris encarregats de fer complir la llei mitjançant prohibicions i dispersions de manifestats per la força.

“La decisió vinculant del Tribunal Constitucional ha de ser respectada per les autoritats. Han d’aixecar-se definitivament les restriccions injustificades imposades durant un decenni a les reunions pacífiques a la plaça Taksim”, ha declarat Dinushika Dissanayake.

“Les autoritats turques, i en particular els funcionaris encarregats de fer complir la llei, han de garantir que es permeti la celebració de reunions pacífiques. També han de prendre les mesures de protecció necessàries per què els participants gaudeixin dels seus drets”.

Informació complementària

El 23 d’abril del 2024, Davut Gül, governador d’Istanbul, va manifestar que no es permetria que els sindicats es reunissin a la plaça Taksim. El 29 d’abril de 2024, el ministre de l’Interior també va dir que la plaça no és adequada per reunions i que no es permetria celebrar manifestacions el Dia Internacional del Treball. Els dos al·leguen que la ubicació de Taksim i el trànsit intens dificultarien la protecció els drets i les llibertats, i a més feien referència al risc “d’atemptats terroristes”.

El 2009, el govern va declarar l’1 de maig dia festiu oficial i, per primera vegada en 32 anys, es va permetre que algunes persones treballadores i les seves organitzacions es reunissin pacíficament a la plaça Taksim. La zona va tornar a tancar-se a les manifestacions el 2013 per suposats problemes de seguretat.

El 2023, el Tribunal Constitucional va fallar que impedir les celebracions del Dia Internacional del Treball a la plaça Taksim constituïa una violació del dret constitucional a organitzar reunions i manifestacions públiques, protegit per l’article 34 de la Constitució.