Qatar / enquesta: suport global aclaparador a la proposta que la FIFA indemnitzi les persones migrants treballadores del Mundial de futbol

© 2021 SOPA Images
  • Gairebé tres quartes parts de les persones enquestades en 15 països (73%) són partidàries que la FIFA indemnitzi als qui van patir abusos treballant en la preparació del torneig.
  • Més de dues terceres parts (67%) volen que les seves federacions nacionals de futbol denunciïn públicament els problemes de drets humans lligats a la Copa Mundial de Qatar 2022.
  • La FIFA ha d'establir un programa de reparació abans que comenci la Copa del Món el 20 de novembre de 2022.
  • Amnistia Internacional Espanya s'ha adreçat novament a la Real Federació Espanyola de Futbol perquè doni suport a aquesta petició a la FIFA.

Una nova enquesta mundial encarregada per Amnistia Internacional ha revelat que gairebé tres quartes parts (73%) de les persones adultes dels països on es va realitzar estarien a favor que la FIFA indemnitzés als treballadors i treballadores migrants que van patir abusos durant els preparatius de la Copa del Món de futbol Qatar 2022. El percentatge de suport és encara més alt (84%) entre els qui probablement veuran almenys un partit del torneig.

L'enquesta de YouGov, feta a més de 17.000 persones adultes en 15 països, va mostrar també que una aclaparadora majoria (57%) volia que les seves federacions nacionals de futbol denunciessin públicament els problemes de drets humans lligats a la Copa Mundial de Qatar 2022 i secundessin que s'indemnitzés a la població treballadora migrant.

“Aquests resultats transmeten un missatge clar a les altes esferes del futbol: a tot el món la gent coincideix en el seu desig que la FIFA faci un pas endavant i compensi pel seu sofriment als treballadors i treballadores migrants a Qatar. També vol que les seves federacions nacionals de futbol adoptin una postura molt més ferma”, ha declarat Steve Cockburn, director de Justícia Econòmica i Social d'Amnistia Internacional.

“A menys de 50 dies de l'inici de l'esdeveniment, ja ha començat el compte enrere, però encara hi ha temps perquè la FIFA faci el que toca. Les persones aficionades al futbol no volen una Copa Mundial tacada per abusos contra els drets humans. No es pot canviar el passat, però un programa d'indemnització seria una forma clara i senzilla que la FIFA i Qatar proporcionin almenys algunes mesures de reparació als centenars de milers de persones que amb el seu treball van fer possible aquest torneig.

Els resultats de l'enquesta donen suport a la campanya #PayUpFIFA, llançada per una coalició d'organitzacions de drets humans —entre les quals Amnistia Internacional—, grups d'aficionats i sindicats al maig de 2022, que demana a la FIFA que reservi un fons per a indemnitzar treballadors i treballadores i evitar futurs abusos. La coalició demana que la FIFA destini com a mínim 440 milions de dòlars al fons, quantitat equivalent a la dotació en premis de la Copa del Món. Es calcula que els ingressos que obtindrà la FIFA del torneig seran de 6.000 milions de dòlars.

Després del llançament de la campanya, la FIFA ha explicat a Amnistia Internacional que està considerant la proposta, però fins avui no ha donat cap resposta pública.

La campanya #PayUpFIFA ha subratllat també que, segons les normes internacionals de drets humans, les federacions nacionals de futbol tenen la responsabilitat de donar suport a la reparació als treballadors i treballadores migrants, atès que participen en la Copa Mundial. No obstant això, si bé de moment les federacions de futbol belga, danesa, neerlandesa, anglesa, alemanya i noruega, davant les preguntes de la premsa, han expressat el seu suport al principi d'indemnització, no hi ha cap que hagi fet una declaració pública oficial demanant específicament a la FIFA que estableixi aquest programa de reparació.

Amnistia Internacional Espanya, per part seva, s'ha adreçat novament a la Reial Federació Espanyola de Futbol perquè reconegui públicament la necessitat de reparar els abusos comesos en relació amb els preparatius d'aquest Mundial i doni suport a la petició a FIFA.

Suport mundial

YouGov va enquestar 17.477 persones adultes a Alemanya, l'Argentina, Bèlgica, Dinamarca, Espanya, els Estats Units, Finlàndia, França, Kenya, el Marroc, Mèxic, Noruega, Països Baixos, el Regne Unit i Suïssa. D'elles, el 54% van dir que probablement veurien almenys un partit de la Copa del Món.

Gairebé les tres quartes parts de les persones enquestades (73%) —i el 84% de les que van dir que probablement veurien almenys un partit— van afirmar que donarien suport a la proposta que la FIFA destini part dels diners generats per la Copa del Món 2022 a indemnitzar als treballadors i treballadores migrants que van patir abusos en la preparació del torneig. El suport principal es va donar a Kènia (93% de les persones que van respondre). Milers de kenians i kenianes treballen a Qatar, on Amnistia Internacional ha documentat nombrosos abusos a persones d'aquesta nacionalitat, inclòs el treball forçós en el sector de la seguretat privada, el servei domèstic i la construcció.

El suport a la indemnització també va superar el 75% entre les persones enquestades als països com Mèxic (86%) que serà seu de la Copa del Món 2026, i també a Espanya (83%), l'Argentina (82%), Suïssa (81%), Finlàndia (79%) i Bèlgica (77%), i va ser encara més gran entre les persones que probablement veurien algun partit (més del 80% en 11 dels 15 països on es va realitzar l'enquesta). Només el 10% de les persones enquestades van afirmar no estar d'acord que la FIFA proporcionés indemnitzacions, i el 17% restant no va contestar.

Més de dues terceres parts (67%) de les persones enquestades també pensen que les seves federacions nacionals de futbol han de denunciar públicament els problemes de drets humans vinculats a la Copa del Món de Qatar 2022, i demanar que s'indemnitzi treballadors i treballadores migrants. El ssuport més gran es dona novament a Kènia (93%), i supera el 70% a Espanya (74%), Finlàndia (71%), Mèxic (71%), França (70%), Noruega (70%), Suïssa (70%) i Gran Bretanya (70%). De nou el percentatge de suport és encara més alt (84%) entre els qui probablement veuran almenys un partit del torneig.

#PayUpFIFA

Des de 2010, any en què la FIFA va concedir a Qatar l'organització de la Copa Mundial de Futbol 2022 sense exigir al país cap millora de les seves proteccions laborals, centenars de milers de treballadors i treballadores migrants s'han enfrontat a abusos contra els drets humans mentre feien tasques de construcció i servei en estadis, hotels, transports i altres infraestructures necessàries per a albergar el torneig.

Amnistia Internacional demana a la FIFA i a Qatar que estableixin un programa de reparació amb la plena participació de treballadors i treballadores, sindicats, l'Organització Internacional del Treball i la societat civil. Cal que el programa es creï abans que s'iniciï el torneig, el 20 de novembre de 2022, i que les parts interessades clau celebrin una reunió inicial abans d'aquesta data.

A més de cobrir un seguit de despeses d'indemnització —abonament de salaris impagats, taxes de contractació desorbitades pagades per centenars de milers de treballadors i treballadores i indemnitzacions per lesions i morts, el programa també ha de donar suport a iniciatives destinades a protegir els drets dels treballadors i treballadores en el futur.

Informació complementària

La resposta de la FIFA a l'informe d'Amnistia Internacional sobre reparacions de maig de 2022 es pot trobar a l'annex de l'informe. L'informe s'acompanyava d'una carta oberta al president de la FIFA, Gianni Infantino, per Amnistia Internacional i una coalició d'organitzacions de drets humans, sindicats i grups d'aficionats.

Des de 2018, Qatar ha introduït una sèrie d'importants reformes laborales el propòsit de les quals és millorar els drets dels treballadors i treballadores, però persisteixen greus abusos a causa de la seva falta d'aplicació. El 2014 també es van introduir millores per als qui treballaven en les seus oficials de la FIFA, com els estadis, a través de les Normes per a la Protecció dels Treballadors, del Comitè Suprem, però aquestes normes no es respecten en tots els casos i només cobreixen a una minoria dels centenars de milers de persones que treballen en projectes relacionats amb la Copa del Món.

El 2018, el Comitè Suprem, organisme de Qatar responsable d'organitzar la Copa Mundial, va llançar una iniciativa positiva que inclou un acord amb els contractistes en les seus oficials per a reemborsar les taxes de contractació de 48.000 treballadors i treballadores. No obstant això, l'acord deixa fora als centenars de milers de persones que treballen en altres projectes d'infraestructures, com el transport, els serveis o els hotels, essencials per a la Copa del Món.

Totes les xifres, tret que s'expressi el contrari, són de YouGov Plc. La grandària total de la mostra va ser de 17.477 persones adultes. El treball de camp es va dur a terme entre el 16 d'agost i el 6 de setembre de 2022. L'enquesta es va fer a través d'Internet. Les xifres s'han ponderat i representen les persones adultes (majors de 18 anys) de tots els països on es va realitzar l'enquesta