Més de 250 activistes defensen el dret a la protesta en la 49 Assemblea General d'Amnistia Internacional Espanya

Imatge de la 48 Assemblea General d'Amnistia Internacional Espanya celebrada a Donosti en 2022. Copy: AI
  • Amnistia Internacional presenta deu prioritats de treball internacionals i nacionals de drets humans per a 2023.

Més de 250 socis i sòcies d'Amnistia Internacional acudeixen aquest cap de setmana a Santander per a celebrar la 49 Assemblea General de l'organització.

La trobada serà en el Palau de Festivals de Cantàbria els dies 22 i 23 d'abril i allí discutiran el pla d'acció de l'organització a Espanya per a l'any vinent i revisaran el treball realitzat durant l'últim any. També elegiran i renovaran diferents càrrecs de govern de l'organització.

Aquestes són deu prioritats d'Amnistia Internacional per a 2023:

Cinc internacionals

1. Lluitar contra la brutal repressió a manifestants que han sofert i sofreixen desenes de milers de persones a l'Iran per mobilitzar-se a favor dels drets de les dones, al Perú per protestar contra les polítiques governamentals, que ha tingut a més tints racistes contra indígenes i pagesos, o a Tailàndia per mostrar les seves opinions contràries al govern, on la persecució s'ha focalitzat en nenes i nens.
  2. Continuar amb la defensa del dret a l'avortament en llocs com els Estats Units, Polònia o Andorra i donar suport a la defensa dels drets de les dones i les nenes a tot el món, destacant la situació de l'Afganistan i l'Iran per les greus violacions de drets humans que sofreixen i la falta de visibilitat internacional que reben.
  3. Intensificar la denúncia de la persecució de defensors i defensores, activistes, periodistes, dissidents i societat civil en el món, amb especial esment a Centreamèrica, on la situació és particularment greu.
  4. Continuar treballant contra les violacions de drets humans que es produeixen en conflictes armats, especialment a Ucraïna, però sense perdre de vista aquells que romanen en l'oblit com Iemen o Etiòpia i el nombre de víctimes del qual creix any rere any.
  5. Treballar per a frenar el canvi climàtic, que és una crisi de drets humans que afecta milions de persones a tot el món en totes les latituds i que s'enceba especialment amb les persones més vulnerables.

I cinc a Espanya

1. Protegir el dret a la llibertat d'expressió, associació i reunió pacífica després de l'oportunitat perduda amb el recent fre de la Comissió d'Interior a la tramitació de la reforma sobre la Llei Mordassa.
  2. Consolidar els importants avanços aconseguits en matèria d'igualtat de gènere, una tendència que ha de continuar després de les eleccions de 2023, per al que és necessària una major voluntat política i un major compromís dels partits amb els drets humans.
  3. Lluitar contra el clima d'impunitat agreujat en l'últim any per la falta de rendició de comptes en àmbits com la violació de drets humans a la frontera, l'espionatge de periodistes, autoritats i membres de la societat civil i l'abandó que van sofrir les persones grans que vivien en les residències durant l'estat d'alarma.
  4. Aconseguir que el dret a l'habitatge sigui una realitat per primera vegada en democràcia a Espanya, a través de l'aprovació i posada en pràctica d'una Llei d'Habitatge.
  5. Frenar l'afebliment del dret a la salut exigint que la inversió en Atenció Primària aconsegueixi el 25% de la inversió sanitària total que recomana l'Organització Mundial de la Salut.

Acte públic en defensa del dret a la protesta

Els i les activistes d'Amnistia Internacional realitzaran també un acte públic el dissabte 22 d'abril a les 19.30 hores amb el qual demanaran que es protegeixi el dret a la protesta a tot el món.

L'acte arrencarà en el Palau de Festivals i arribarà fins a l'esplanada al costat del Centro Botín, recorrent el Passeig Marítim. En el Centro Botín es farà una foto per a visibilitzar les amenaces que sofreix la gent que surt a manifestar-se a tot el món i s'englobarà en la campanya prioritària de l'organització “Protegim la protesta”.

Segons el seguiment realitzat per Amnistia Internacional, en 2022 va haver-hi denúncies d'ús il·legítim de la força contra manifestants a les mans de les forces de seguretat estatals en protestes pacífiques en almenys 85 dels 156 països examinats per l'organització. També en l'últim any, va haver-hi denúncies d'ús d'armes menys letals contra manifestants a les mans de les forces de seguretat en protestes pacífiques en almenys 67 dels 156 països. I, en el mateix període, l'exèrcit es va desplegar per a controlar manifestacions en almenys 31 dels 156 països analitzats l'organització.

De Rússia a Sri Lanka, de França al Senegal i de l'Afganistan a Nicaragua, a més dels casos ja esmentats de l'Iran o el Perú, les autoritats dels diferents Estats adopten cada vegada més mesurades de tota mena per a reprimir la dissidència organitzada. Manifestants en tot el planeta s'enfronten a una potent combinació de reaccions adverses: cada vegada més lleis i altres mesures per a restringir el dret a la protesta; ús indegut de la força; expansió de la vigilància il·legal, tant massiva com selectiva; apagades i censura d'Internet, i abusos i estigmatització. Mentrestant, s'estan aixecant encara més barreres per als grups marginats i discriminats. La denúncia d'aquestes situacions és prioritària per al moviment de drets humans.