Encara hi ha temps perquè la Federació Espanyola de Futbol mostri el seu compromís amb les dones a l'Aràbia Saudita

© Gtres.
  • Amnistia Internacional respon a les declaracions del president der la RFEF, Luis Rubiales.

La matinada d'avui divendres 14 de gener, el president de la Federació Espanyola de Futbol, Luis Rubiales, ha esmentat en mitjans de comunicació la iniciativa d'Amnistia Internacional en relació a la celebració de la Supercopa a l'Aràbia Saudita. El president Rubiales ha declarat que "M'assabento d'això d'Amnistia Internacional pels mitjans quatre dies abans que m'arribi la carta a la Federació. Si vols conèixer a algú, has de ser lleial institucionalment i enviar una carta i tenir una reunió. No muntar un embolic mediàtic abans".

En resposta a aquestes declaracions, el director d'Amnistia Internacional Espanya, Esteban Beltrán, ha declarat que "qualificar de deslleial el treball d'Amnistia Internacional, una organització que porta més de 60 anys denunciant la violació dels drets humans al món, ens sembla desafortunat. El president Rubiales hauria de saber que la nostra organització li ha enviat no una, sinó cinc cartes en els tres últims anys. En totes elles li hem sol·licitat una reunió per tractar conjunta i colaborativamente temes relacionats amb el paper que pot jugar el futbol a l'hora de produir canvis en els drets humans, una mica del que presumeix la Federació. A dia d'avui, Amnistia Internacional no ha rebut resposta a cap d'aquestes cartes i aquesta petició de reunió de la qual parla el president Rubiales tampoc no ha rebut resposta".

"Encara no és tard per a aquest gest que hem demanat a la Federació i als clubs participants en la Supercopa. Diumenge que ve es juga la final i la Federació Espanyola encara té l'oportunitat d'expressar públicament el seu suport a les dones assetjades i perseguides a l'Aràbia Saudita per treballar en favor de la igualtat de drets. Com dèiem en la nostra carta, amb data del 7 de gener, un gest simbòlic, sigui lluir un braçalet, o de la forma que la Federació consideri, suposaria un suport enorme a les dones saudites que lluiten pels seus drets".

"Addicionalment, donem la benvinguda a qualsevol altra iniciativa en aquest sentit, tant de la pròpia Federació, com dels equips participants i reiterem la nostra sencera disposició per mantenir les reunions que siguin necessàries perquè el futbol sigui una eina de canvi".

Les cartes d'Amnistia Internacional a la Federació

El 7 de gener, Amnistia Internacional va enviar una carta al president de la Federació Espanyola, en la qual s'informava a la Federació de l'enviament per part de l'organització, tant a la Federació com als quatre clubs participants, d'uns braçalets de color violeta convidant-los a la seva utilització en els partits i en qualsevol compareixença pública.

En aquesta carta es reconeixia igualment el programa d'accions encaminades a millorar la situació de les dones a l'Aràbia Saudita per part de la Federació ja en 2020, accions que incloïen la creació d'una lliga femenina o la llibertat d'accés als estadis durant la celebració del torneig.

A l'octubre de 2019 Amnistia Internacional es va adreçar per primera vegada a la Real Federació Espanyola de Futbol amb motiu de la celebració de la Supercopa a l'Aràbia Saudita. En una carta enviada el dia 11 d'octubre, sol·licitem a la Federació una reunió en la qual poder intercanviar informació i col·laborar de cara a la celebració de la XXXVI edició del torneig. Un mes després, el 17 de novembre, el president va fer públic que la Supercopa se celebraria al' Aràbia Saudita. La carta i la petició de reunió no van rebre resposta.

L'edició de 2021 no va poder celebrar-se a l'Aràbia Saudita a causa de les restriccions imposades per la pandèmia. No obstant això, Amnistia Internacional va seguir insistint a mantenir una reunió amb la Federació per buscar sinergies a l'hora d'augmentar el paper que el món del futbol podia jugar en relació a la situació de drets humans en determinats països, com per exemple Qatar, on se celebrarà el Mundial de futbol aquest any 2022.

El 18 de novembre de 2020 va ser enviada una altra carta, aquesta vegada suggerint la possibilitat de mantenir un intercanvi sobre la situació de drets humans a Qatar, així com expressant preocupació pel fet que la celebració de la Supercopa d'Espanya seguís sent un instrument que l'Aràbia Saudita utilitza per millorar la seva reputació internacional, mentre manté a la presó defensors i defensores dels drets humans, empresonats únicament per l'exercici pacífic dels seus drets a la llibertat d'expressió, associació i reunió. Aquesta carta tampoc no va obtenir resposta.

Durant l'any 2021 van ser enviades fins a tres cartes, aquesta vegada centrades en la celebració de la propera Copa del Món a Qatar i en la situació de milers de treballadors migrants, els drets dels quals estan sent objecte de múltiples abusos al país de Qatar. Cap va obtenir resposta per part de la Federació.

Finalment, el passat 7 de gener va ser envida la cinquena i última carta, esmentada anteriorment, en la qual l'organització informava a la Federació de la iniciativa dels braçalets i en què reitera la seva disponibilitat per mantenir una reunió.