Eleccions UE: joves de 18 països es mobilitzen contra el canvi climàtic, la violència de gènere i els discursos d'odi

Haz tu campaña

Davant les decisives eleccions europees que se celebraran del 23 al 26 de maig, així com les municipals i autonòmiques a Espanya, Amnistia Internacional ha llançat #HazTuCampaña, una iniciativa que mostra com la joventut lidera en els seus entorns una mobilització contra el canvi climàtic, la violència de gènere i els discuros d'odi. Joves d'almenys 18 països de la Unió Europea, entre es quals Espanya, estan participant en aquesta proposta reclamant un futur més just, més lliure i més verd.

Algunes dades i xifres sobre la situació en la UE mostren com les polítiques d'austeritat que han provocat retallades en sanitat i habitatge han deixat desemparades milions de persones. La desocupació ha anat augmentant des de l'inici de la crisi econòmica, especialment l'atur juvenil, que assoleix el 14,9%, sent Espanya el tercer país amb taxes més altes, després de Grècia i Itàlia, amb un 32,6%. A més, el 22,4% de la població total de la UE-28 es troba en risc de pobresa o exclusió social, el 21,6% a Espanya; i el nombre de persones sense llar ha crescut de forma estable en gairebé tots els països de la UE. I si parlem de vulneracions de drets que s'acarnissen amb les dones, almenys una de cada 20 dones de més de 15 anys ha estat violada a la UE.

Altres drets, com el dret de llibertat d'expressió, o els drets de les persones refugiades, també es troben en risc a Europa. Hongria, Polònia o Espanya, entre uns altres, han aprovat lleis que restringeixen el dret de reunió i manifestació. I l'afany dels governs europeus de mantenir fora d'Europa persones migrants i refugiades, en externalitzar el control de fronteres a països com Líbia, ha posat en perill la vida de milers d'elles: 2.299 van morir en el Mediterrani el 2018, 811 de les quals a la Frontera Sud d'Espanya, en el mar d'Alborán.

A més, Amnistia Internacional recorda que també el canvi climàtic és una qüestió de drets humans i que la Unió Europea és el tercer gran emissor de gasos d'efecte hivernacle, després de la Xina i els Estats Units. Espanya es troba per sota de la mitjana europea (del 19,5%) en l'ús d'energies renovables, amb un 17,5%.

Davant d'aquestes i altres polítiques que condueixen a l'odi, la divisió i la desigualtat, Amnistia Internacional llança una sèrie de propostes de mobilització: "Mentre molts polítics permeten que la por consumeixi les nostres societats, els moviments juvenils -des dels que fan vaga contra el canvi climàtic fins a les joves que alcen la veu contra l'assetjament i la violència sexual- ens mostren que una societat més solidària i igualitària és possible", ha manifestat Fotis Filippou, director de campanyes per a Europa.

Com a part de la campanya, Amnistia Internacional ha fet una sèrie de vídeos i materials audiovisuals sobre joves que defensen els drets humans a les seves ciutats i pobles.

Una d'aquestes joves, Adel, activista transgènere de 23 anys, d'Hongria, va declarar: "Defenso els drets de les dones, de les persones transgènere i de la població romaní. El 2017 vaig rebre diverses amenaces de mort i vaig decidir no guardar silenci. Si la gent conegués les nostres històries, ens convertiríem de debò en part de la societat, i crec que aquest és un canvi positiu".

Rania, periodista de 22 anys de Síria, que viu a Àustria, va manifestar: "Europa és la meva nova llar, i crec que hem de treballar per millorar-la. S'està propagant l'odi contra les persones a qui es considera diferents, i ens dirigim cap a una atmosfera de risc. Com a promotora de l'acceptació, que defensa els drets de les dones i les persones refugiades, crec que mobilitzar-se és molt important".

A Espanya, activistes d'Amnistia Internacional han organitzat activitats relacionades amb #HazTuCampaña com debats, xerrades o tallers en més de 30 localitats. Algunes de les persones que formen part d'aquest moviment són joves del 8M, com Laura Fidalgo; del dret a l'habitatge, com Alejandra Jacinto; o contra el racisme i la xenofòbia com Lamia Abassi o Miriam Hatibi. "Vivim en una època amb moltes coses que canviar, però també som moltes les persones que volem fer-ho i hem de caminar en la direcció correcta per aconseguir-ho", assegura Miriam Hatibi.

"Per aconseguir una veritable transformació social i fer justiciables els drets socials és necessari que totes les persones, però sobretot les joves, ens interessem i expressem la nostra opinió sobre els temes que ens afecten o afecten el nostre entorn, expressar-nos quan desnonen la nostra veïna, preguntar-nos per què han pujat tant els preus dels lloguers o perquè tenim una ocupació precària, i qüestionar-nos perquè no podem independitzar-nos", denuncia Alejandra Jacinto, advocada i portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH).

Activistes d'Amnistia Internacional d'almenys 18 països de la Unió Europea estan participant en aquesta campanya que avui, a més, farà una acció flashmob en almenys 35 ciutats europees com Goteborg, Palerm, Madeira o Budapest, per demanar als seus governs que "despertin" i "s'aixequin" en contra d'aquestes injustícies.