La repressiva i desfasada prohibició total de l'avortament per part del govern està destrossant les vides de dones i nenes a El Salvador, empenyent-les a avortaments insegurs i clandestins o obligant-les a portar a terme perillosos embarassos, ha declarat avui Amnistia Internacional. Les que posen fi als seus embarassos s'arrisquen a passar anys a la presó.
El recent informe d'Amnistia Internacional titulat A la vora de la mort: Violència contra les dones i prohibició de l'avortament a El Salvadordescriu com la restrictiva llei del país té com a conseqüència la mort de centenars de dones i nenes que se sotmeten a avortaments clandestins. La criminalització d'aquesta pràctica també ha provocat que aquelles de les qui se sospita que s'han sotmès a un avortament s'enfrontin a llargues penes de presó.
"La terrible repressió que pateixen dones i les nenes a El Salvador és realment esborronadora i equiparable a la tortura. Se'ls nega el seu dret fonamental de decidir sobre el seu propi cos, i se les castiga durament si s'atreveixen a fer-ho", ha dit Salil Shetty, secretari general d'Amnistia Internacional, en el llançament de l'informe avui a San Salvador.
“El més terrible és que la prohibició s'estén fins i tot a casos en què la vida de la dona embarassada corre perill, la qual cosa significa que les dones a les que el seu estat de salut els impedeix portar a terme un embaràs en condicions de seguretat s'enfronten a un dilema d'impossible solució: si avorten poden anar a la presó, i si no ho fan, estan condemnades a morir".
A causa de les restrictives lleis del país, les dones i les nenes declarades culpables d'avortar poden passar entre dos i vuit anys a la presó. L'informe d'Amnistia Internacional documenta com, en alguns casos, les dones que tenen avortaments espontanis són processades i empresonades durant dècades. Segons les lleis sobre homicidi, poden ser condemnades a fins a 50 anys de presó.
Així li va passar a María Teresa Rivera, que compleix 40 anys de presó després de sofrir un avortament espontani.
María Teresa Rivera, mare d'un nen de 5 anys, no sabia que havia tornat a quedar-se embarassada fins que la van treure en ambulància de la fàbrica de peces de vestir on treballava i la van ingressar en un hospital. La seva sogra l'havia trobat sagnant estesa al terra del lavabo de la fàbrica. Un membre del personal de l'hospital va informar a la policia sobre el cas. Aquesta va arribar i va començar a interrogar a María Teresa sense la presència d'un advocat.
Al juliol del 2012 la van jutjar i declarar culpable d'homicidi agreujat, malgrat que existien greus deficiències en les proves presentades contra ella. El seu fill tindrà 45 anys quan ella surti de la presó.
María Teresa Rivera és una de tantes dones empresonades per motius relacionats amb l'embaràs, inclosos avortaments induïts i espontanis. Algunes ja han passat més de 10 anys a la presó. Ella, com la majoria de les dones de l'informe d'Amnistia Internacional, procedeix dels sectors més pobres de la societat.
La prohibició de l'avortament fins i tot s'estén a nenes que han estat violades. La llei obliga a totes les dones a portar a terme l'embaràs, encara que això pugui tenir efectes devastadors sobre elles, tant físicament com psíquicament.
Un metge que va tractar a una nena de 10 anys que havia estat violada va explicar a Amnistia Internacional: "Va ser un cas ben difícil [...] perquè ella no entenia el que li estava passant [...] Ens va demanar colors. Crayoles. I se'ns va partir l'ànima a tots [...] Vam dir: 'Si és una nena! És una nena'. I ella al final no entenia què estava esperant”. A aquesta nena la van obligar a continuar amb el seu embaràs.
La repressiva legislació contra l'avortament al Salvador és reveladora d'una discriminació molt més àmplia contra les dones i les nenes al país. Els estereotips de gènere arriben fins i tot a les decisions judicials, i els jutges en ocasions qüestionen la credibilitat de les dones. Les actituds discriminatòries contra les dones i les nenes signifiquen també que l'accés a l'educació sexual i els mètodes anticonceptius és gairebé impossible.
“La inacció del govern salvadorenc a l'hora d'abordar la discriminació contra les dones limita greument les vides de les dones i les nenes. En negar-se a resoldre adequadament les infranquejables barreres existents per accedir a mètodes anticonceptius i a una veritable educació sexual, condemnen a generacions de dones joves a un futur determinat per la desigualtat, la discriminació, la limitació de les seves opcions i la restricció de les seves llibertats", ha dit Salil Shetty.
"El món no pot romandre passiu observant com les dones i les nenes del Salvador pateixen i moren. Amnistia Internacional demana al govern d'El Salvador que despenalitzi l'avortament a tots els efectes. El govern ha de proporcionar a les dones i les nenes accés a serveis d'avortament segurs i legals quan l'embaràs representi un risc per a la vida o la seva salut, quan sigui resultat d'una violació o en casos de greu malformació del fetus."
Informació complementària:
El Salvador és un dels set països d'Amèrica Llatina on l'avortament està totalment prohibit per llei, juntament amb Xile, Haití, Hondures, Nicaragua, República Dominicana i Surinam. Alguns d'aquests països, com és el cas de Xile, ja estan prenent mesures per modificar les seves lleis.
El cas de Beatriz, una jove de 22 anys procedent d'una zona rural d'El Salvador, va tenir gran difusió l'any passat. Beatriz patia lupus i altres problemes greus de salut. Es va quedar embarassada, però va quedar palès que el fetus era anencefàlic (li faltava una gran part del cervell i del crani), una malformació mortal que no li permetria sobreviure més d'unes hores o dies després del naixement. Se li va negar la possibilitat d'avortar malgrat que el cas va arribar fins a la Cort Suprema. El 3 de juny de 2013, després de la intervenció de la Cort Interamericana de Drets Humans i la difusió del cas a la premsa internacional, el govern d'El Salvador va autoritzar finalment que a Beatriz se li practiqués una cesària primerenca. El nounat va morir hores després.
Les imatges que hem vist i seguim veient als mitjans són aterridores i tenen un nom: crim de guerra. Portem anys investigant el que passa a Israel i als Territoris Palestins Ocupats i estem treballant per recollir proves i aconseguir que els responsables d'aquests crims de guerra responguin davant la justícia.