Afganistan: Les defensores dels drets humans de les dones detingudes pels talibans han de ser alliberades immediatament

AHMAD SAHEL ARMAN/AFP via Getty Images

Davant les detencions d'almenys tres destacades defensores dels drets humans de les dones —Zarifa Yaqoobi, Farhat Popalzai i Humaira Yusuf— i les seves companyes dutes a terme pels talibans en els últims 10 dies, Samira Hamidi, responsable de campanyes d'Amnistia Internacional per a l’Àsia Meridional, ha declarat:

“La recent onada de detencions de defensores dels drets humans de les dones a l'Afganistan no és més que un altre intent de sufocar tota forma de protesta pacífica i opinió dissident enfront de les polítiques opressives dels talibans que violen drets humans, especialment els de dones i nenes. Tals detencions sens dubte acreixen el clima de por i represàlia en un sistema continu de repressió que no està sotmès a cap control.

Els talibans, com a autoritats de facto, han de complir el dret i les normes internacionals de drets humans i posar en llibertat immediata i incondicional a aquestes defensores dels drets humans de les dones i a les seves companyes arrestades únicament per exercir de manera pacífica els seus drets a la llibertat d'expressió, d'associació i de reunió pacífica. Així mateix, ens preocupa la seguretat i integritat física de Zarifa Yaqoobi, Farhat Popalzai i Humaira Yusuf i les seves companyes detingudes. En el passat, persones que van sofrir detenció arbitrària sota les mans dels talibans van ser objecte de tortura i altres maltractaments i moltes vegades privades de visites familiars i accés a recursos legals.

Els talibans han de rendir comptes per les violacions i abusos contra els drets humans que cometen mentre continuen actuant amb impunitat. La comunitat internacional ha de condemnar aquests actes, tant públicament com en els seus contactes privats amb els talibans, i transmetre el missatge inequívoc que les seves polítiques actuals respecte a dones i nenes són inacceptables.”

Informació complementària

El 4 de novembre, els talibans van detenir a les defensores dels drets humans de les dones Zarifa Yaqoobi, Farhat Popalzai i Humaira Yusuf i a les seves companyes durant una conferència de premsa per anunciar la formació del Moviment de Dones Afganeses per la Igualtat a la zona de Dasht-e Barchi, a Kabul. Segons informes, uns 60 talibans van irrompre en el lloc on s'oferia la conferència de premsa per a acabar amb l'acte; esborrant fotografies i vídeos dels telèfons mòbils de totes les persones assistents.

L'endemà, l'alta Comissionada de l'ONU per als Drets Humans va emetre una declaració sobre els arrestos en la qual demanava a les autoritats talibanes que permetessin exercir els drets a la llibertat d'expressió i de reunió pacífica sense por de sofrir intimidació o arrest.

El 5 de novembre, en una conferència de premsa, el portaveu dels talibans, Zabihullah Mujahid, va afirmar que les defensores activistes dels drets de les dones estaven “sent encoratjades a protestar i crear desconfiança cap a l'Emirat Islàmic”.

El 8 de novembre, la destacada activista juvenil Farhat Popalzai va ser arrestada pels talibans, segons l'agència de notícies afganesa Jaama Press. És una de les fundadores del “Moviment Espontani de Dones Afganeses”.

El 13 de novembre, una altra defensora dels drets de les dones, Humaira Yusuf, va ser posada sota custòdia dels talibans, segons fonts d'Amnistia Internacional.

Aquesta última onada de detencions de defensores dels drets humans de les dones i manifestants pacífics té lloc després de mesos de repressió dels drets de dones i nenes al país per part dels talibans documentats per Amnistia Internacional i altres organitzacions de la societat civil. Dones i nenes tenen prohibit exercir els seus drets elementals, com el dret a la lliure circulació, a la participació política i a l'educació (continuaven tancades les escoles per a nenes per sobre del sisè curs).