AI Catalunya
documents
contacte
mapa
> principal > objectius > per una educació en drets humans > educació per a la ciutadania
 Educació per a la Ciutadania i els drets humans
Amnistia Internacional. Comunicat de premsa, 15-1-2013
Document adjunt: Memoràndum al Consell d'Europa. [castellà, PDF, 189 KB]
Més de 40 organitzacions denuncien davant el Consell d'Europa la supressió de l'educació per a la ciutadania democràtica i els drets humans del currículum escolar espanyol
Espanya ha de formar en ciutadania democràtica i drets humans des de l'escola

Les organitzacions signants realitzaran un acte públic en el qual presentaran el Memoràndum al Consell d'Europa sobre el projecte del Govern de suprimir l'Educació per a la Ciutadania Democràtica i els Drets Humans del currículum escolar. Aquest acte tindrà lloc avui, dimarts 15 de gener, a les 18.30 en la Sala María Zambrano del Cercle de Belles Arts.

L'esborrany de la futura Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) suprimeix l'educació per a la ciutadania democràtica i els drets humans. Les organitzacions signants recorden que l'Educació en Drets Humans i en justícia social, així com sobre les causes de la pobresa i la desigualtat són un element imprescindible per a impulsar una ciutadania activa i crítica.

"Volem posar en coneixement dels més alts òrgans representatius del Consell d'Europa aquest greu incompliment projectat pel govern espanyol que, de dur-se a terme, constituiria una important reculada i un precedent greu de desconeixement dels acords del Consell d'Europa per a la implantació de l'Educació per a la Ciutadania Democràtica i els Drets Humans entre els països membres. Això significaria també la fallida de la línia d'expansió que fins a la data ha tingut aquest objectiu educatiu", va assenyalar Victorino Mayoral, President de la Fundació CIVES.

"La nova Llei de Millora de la Qualitat Educativa posterga els criteris d'igualtat d'oportunitats enfront dels mers resultats acadèmics, i evita un tractament crític de qüestions com la pobresa, la desigualtat i el desenvolupament. Ens aboca a un model educatiu més elitista i segregador i menys inclusiu, i promourà una ciutadania dòcil i conformista més que una ciutadania activa", comenta Jaime Atienza, director del departament de Campanyes i Ciutadania de Intermón Oxfam.

El Consell d'Europa recomana clarament l'educació per a la ciutadania democràtica i els drets humans

El Consell d'Europa des de 1997 està promovent i recomanant als països de la Unión la inclusió de l'Educació per a la Ciutadania Democràtica i els Drets Humans en les seves polítiques educatives. Aquest organisme ha insistit en aquesta idea a través de nombroses recomanacions, conferències i declaracions, entre les quals destaquen la Recomanació del Comitè de Ministres relativa a l'Educació per a la Ciutadania Democràtica (2002) i la Carta del Consell d'Europa sobre Educació per a la Ciutadania Democràtica i l'Educació en Drets Humans (2010).

Espanya no només ha signat i impulsat aquests acords, sinó que el 2004, el mateix Partit Popular, també va subscriure el Programa Mundial per a l'Educació en Drets Humans.

La proposta de llei ens allunya d'Europa

La nova proposta presentada pel govern ens situaria a anys llum d'Europa, on la majoria de països sí inclouen en els seus currículums educatius continguts d'educació per a la ciutadania democràtica i els drets humans. Segons l'últim informe 'Citizenship Education in Europe' (1) publicat per Eurydice el maig 2012, l'Educació per a la Ciutadania Democràtica s'ha incorporat en tots els sistema educatius europeus en totes les etapes. Per la seva banda, els continguts de drets humans estan presents en els currículums de més de 20 països europeus com Alemanya, Dinamarca, Holanda, Portugal o França.

Petició al Consell d'Europa

Davant aquesta situació les organitzacions signants es dirigeixen al president de l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa, D. Jean-Claude Mignon, al president de Conferència de OING (2) del Consell d'Europa, Jean-Marie Heydt, al comissari de Drets Humans del Consell d'Europa, D. Nils Muižnieks i a la Subcomissió d'Educació Joventut i Esport del Consell d'Europa per a expressar la seva preocupació davant la desaparició dels continguts explícits en ciutadania democràtica i drets humans en la nova llei.

"Espanya no pot allunyar-se d'Europa, ni de les recomanacions internacionals, quant a la formació en drets humans i educació per a la ciutadania democràtica i és necessari que el Consell d'Europa conegui aquesta situació i mostri la seva preocupació al govern espanyol", va manifestar Jesús Salido , Vicepresident de la Confederació Espanyola d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes (CEAPA).

"Els drets humans han d'estar presents en tots els nivells educatius, especialment aquells relacionats amb els drets de les dones i amb la diversitat afectiu-sexual", va manifestar Esteban Beltrán, Director d'Amnistia Internacional.

Les organitzacions signants sol·licitaran que des del Consell d'Europa s'insti al Govern Espanyol a que:

Les organitzacions signants són:

Fundación Cives, Amnistia Internacional, Intermon Oxfam, Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos (CEAPA), Fundación Cultura de Paz, Asociación Pro Derechos Humanos de España (APDHE), Proyecto Atlántida. Educación y Cultura Democráticas, Movimiento Contra la Intolerancia (MCI), Liga Española de la Educación y la Cultura Popular, Movimiento por la Paz (MPDL), Federación de Mujeres Progresistas, Coordinadora de ONG para el Desarrollo, Periódico Escuela, Seminario Galego de Educación para la Paz, Hegoa -Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional-, Confederación Estatal de Movimientos de Renovación Pedagógica, Educación Sin Fronteras, Plataforma Ciudadana contra la Islamofobia, Instituto de la Víctima de Odio, Discriminación e Intolerancia, Institut de Drets Humans de Catalunya, Sección de Educación del Ateneo de Madrid, Fundación IPADE, Federación de Asociaciones de Defensa y Promoción de los Derechos Humanos –España (Asociación para las Naciones Unidas en España (ANUE), Asociación para la Defensa de la Libertad Religiosa (ADLR),Comisión Española de Ayuda al Refugiado (CEAR),Instituto de Estudios Políticos para América Latina y África (IEPALA), Justicia y Paz, Liga Española Pro Derechos Humanos, Paz y Cooperación, Mundubat, UNESCO Etxea, Plataforma de Mujeres Artistas contra la Violencia de Género, Coordinadora Estatal de Asociaciones Solidarias con el Sáhara), Federación de trabajadores y trabajadoras de la enseñanza (FETE – UGT), ISI Argonauta - Derechos Humanos y Desarrollo, Iniciativas de Cooperación Internacional para el Desarrollo (ICID), Fundación Alternativas, Asamblea de Cooperación Por la Paz (ACPP), Consejo de la Juventud de España (CJE)…

Organitzacions europees que s'han adherit al memoràndum:

Xarxa Europea Contra els Crims d'Odi, Citizens for Europe (197 organitzacions europees), Fórum Cívic Europeu (més de 100 organitzacions de 27 països).

(1) http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139EN.pdf
(2) Organitzacions Internacionals No Governamentals

.