Logo de Amnistia Internacional

Com treballem
Acte per demanar a la UE que reformi la seva política de fronteres © AIC
Cartes d'activistes d'AI sobre casos individuals © AIC

Amnistia Internacional tracta de treure a la llum violacions i abusos dels drets humans de forma precisa i ràpida, i de provocar canvis que millorin la situació general i la de víctimes concretes. És per això que:

• Investiguem violacions dels drets humans a tot el món, de manera independent i imparcial, tant en situacions generalitzades com en casos concrets. Per exemple: empresonaments de persones per manifestar-se contra el govern del seu país, seguiment dels països que encara apliquen la pena de mort com a càstig, l'impacte d'un conflicte armat en la població civil, la discriminació en totes les seves formes, etc.

• Fem públics els resultats de les nostres investigacions i adrecem recomanacions als qui poden posar fi als abusos i reparar les víctimes. Cada any, presentem en el nostre Informe Anual les xifres i dades de l'estat dels drets humans al món per països.

• Ens adrecem a governs, a organitzacions intergovernamentals, a grups armats, a empreses i a altres actors no estatals.

• Mobilitzem l'opinió pública per pressionar governs i altres responsables de prevenir o aturar les violacions dels drets humans.

• Protegim directament defensors i defensores dels drets humans, ajudant els qui estan en perill imminent i els resulta impossible continuar treballant en el seu país. En aquests casos, tenim un Programa de Protecció Temporal de Defensores i Defensors dels Drets Humans que ens permet traslladar la persona amenaçada i la seva família a un altre país, proporcionant-li, durant 12 mesos, l'estada i els mitjans necessaris per continuar el seu treball des de l'àmbit internacional.

Formes d'actuar, n'hi ha moltes. L'enviament de cartes i correus electrònics a governs i autoritats que violen els drets humans és un dels instruments clàssics d’Amnistia Internacional. S'utilitza aquesta via, per exemple, quan l'organització és alertada d'una situació que requereix gran celeritat, com és el cas d'un pres que és a punt de ser executat.

Aleshores s'activa la Xarxa d'Accions Urgents, l'eina més important per a víctimes concretes, amb nom i cognoms. És un mitjà ràpid i eficaç pel qual desenes de milers de persones sumen la seva capacitat de pressió enviant els seus missatges al país que es tracti.

Està demostrat que aquestes cartes, faxos o e-mails funcionen i tenen el seu efecte. En un percentatge elevat de casos la situació de les víctimes millora. Els testimonis coincideixen a afirmar que quan el pres percep que no està sol, i que hi ha un grup de gent que treballa a favor seu i pel seu cas des de l'exterior, es revifa l'esperança, i dóna forces a aquesta persona per suportar millor el turment físic o mental.

"Em van torturar amb descàrregues elèctriques, em van arrencar dents i ungles, però no es van atrevir a matar-me (...) Sense Amnistia Internacional avui no estaria viu." Imran Exhibe, membre de la Societat per a l'Amistat Russo-Txetxena

Durant les campanyes centrades en un tema o en la situació dels drets humans en un país determinat, es posa en marxa tota una bateria d'accions: publiquem informes que documenten el problema, tractem que tinguin la repercussió més gran possible en els mitjans de comunicació, recaptem el suport de polítics, sindicalistes, advocats, líders religiosos.... i mobilitzem l'opinió pública per assolir els objectius de la campanya.

Els activistes d’Amnistia Internacional sempre han estat molt presents al carrer per convidar la ciutadania a prendre partit pels drets humans. I ara que Internet ha esdevingut un poderós instrument de comunicació i d'acció, l'organització proposa a les seves pàgines web un gran nombre de ciberaccions en què participen centenars de milers de persones cada any.

Amnistia Internacional també dóna molta importància a la sensibilització i l'educació en drets humans com una via per prevenir futures violacions i abusos. Per això, promou activitats a les escoles i participa en programes de formació en drets humans de les forces de seguretat i d'altres col·lectius.

I a les xarxes socials