
Londres.- Amnistia Internacional ha demanat al Comitè Permanent de l'Assemblea Nacional Popular que indulti el científic mèdic Wo Weihan, de 59 anys, i en fer aquesta petició s'ha fet ressò de les preocupacions de la filla de Wo Weihan pel que fa a la imparcialitat del seu judici i la seva condemna.
El Tribunal Popular Intermedi de Pequín va dir la setmana passada a la família de Wo Weihan que sol·licités permisos de visita en un termini de set dies. Anteriorment, el Tribunal havia negat a la família aquests permisos durant gairebé quatre anys. A més, la família ha rebut confirmació verbal que el Tribunal Popular Suprem ha aprovat la condemna de mort. Això significa que, probablement, la condemna s’executarà possiblement tan aviat com el dijous 27 de novembre.
Una de les seves filles ha manifestat avui: “L'execució no és justa. El procés no va ser transparent. Les proves en les quals es va basar la sentència eren vagues i circumstancials, i ell va ser declarat culpable mitjançant una confessió que li van extreure i de la qual més tard es va retractar davant el tribunal. Ara només podem demanar que es detingui l'execució i es mantingui el meu pare amb vida”.
Sam Zarifi, director del Programa per a Àsia i Oceania d'Amnistia Internacional, ha manifestat: “Les autoritats xineses han d'indultar Wo Weihan i detenir la seva execució. La informació disponible suggereix que Wo Weihan no va tenir un judici just conforme a les normes internacionals. Wo Weihan va ser declarat culpable de violar les lleis xineses, vagament definides, sobre secrets d'estat. La Xina té dret a processar persones per espionatge, però la mort de Wo Weihan a les mans del govern xinès seria cruel i inhumana. Deplorem el paper que la Xina manté com a principal botxí del món”.
Wo Weihan va ser condemnat a mort el maig de 2007 per “espiar” per a Taiwan, després d'un judici a porta tancada celebrat a Pequín. El 29 de febrer de 2008 va perdre la seva apel·lació. Segons la resolució del Tribunal Popular Superior Municipal de Pequín, Wo Weihan va ser declarat culpable d'espiar per a Taiwan en diverses ocasions. Va ser declarat culpable, entre d’altres càrrecs, de parlar sobre l'estat de salut d'alts dirigents xinesos (tema considerat secret d'estat), i d'enviar informació d'una revista “classificada”, una revista que, de fet, es podia consultar a la biblioteca de l'Acadèmia Xinesa de Ciències.
Wo Weihan va ser detingut el 19 de gener de 2005 a Pequín, però la seva detenció no es va fer oficial fins el 5 de maig. Segons la sentència, mentre estava detingut va confessar els càrrecs. La seva família afirma que va confessar en absència d'un advocat i que més tard es va retractar d'aquesta confessió i va manifestar la seva innocència, cosa que suscita dubtes sobre el tracte que va rebre sota custòdia.
Wo Weihan va sofrir una hemorràgia cerebral mentre estava en un centre de detenció el 6 de febrer de 2005. Li van permetre recuperar-se a casa seva durant sis setmanes. El març de 2005 el van portar a l'Hospital Municipal Bo Ren de Pequín (un hospital penitenciari), on ha estat reclòs des de llavors. Segons la seva família, abans de la seva detenció no tenia problemes de salut.
Durant els primers deu mesos de la seva detenció no es va permetre que ningú el veiés. Finalment li van permetre mantenir trobades periòdiques amb els seus advocats, però la seva família no ha pogut reunir-se amb ell fins a ara.
Informació complementària
Amnistia Internacional va emetre el 21 de novembre una Acció Urgent en la qual instava els seus membres a demanar a les autoritats xineses que no executessin Wo Weihan, i que dictessin immediatament una suspensió de les execucions amb vista a abolir la pena de mort.
El 20 de novembre, l'Assemblea General de les Nacions Unides va reforçar la seva crida perquè es posi fi a les execucions a tot el món. Un total de 105 països van votar a favor de l'esborrany de resolució, 48 van votar en contra i 31 es van abstenir. La Xina va votar en contra. Una sèrie d'esmenes proposades per una petita minoria de països partidaris de la pena de mort es van rebutjar per àmplia majoria.
A data de novembre de 2008, 137 països han abolit la pena de mort de forma legal o a la pràctica. Durant el 2007 es va executar almenys 1.252 persones en 24 països, i es van condemnar a mort almenys 3.347 persones en 51 països.
La Xina executa més persones cada any que qualsevol altre país del món. Era probable que el 2007 es produís un descens notable de les execucions, després que el Tribunal Popular Suprem reprengués el seu poder de revisar totes les condemnes de mort. En 2007, Amnistia Internacional va registrar 470 execucions, però aquesta xifra és un mínim absolut, basat en els informes de què es disposa públicament.