Logo de Amnistia Internacional

Noticies
General. 06-02-06
Llibertat d'expressió i responsabilitat

6/2/06 - Quin ha de ser l'àmbit legítim de la llibertat d'expressió a les societats culturalment diverses és una qüestió difícil.

Londres.- Els successos de les últimes setmanes han posat de manifest la difícil qüestió de quin ha de ser l'àmbit legítim de la llibertat d'expressió a les societats culturalment diverses.

Mentre les diferents societats han traçat els límits de la llibertat d'expressió de maneres diferents, la controvèrsia per les caricatures mostra com, en l'espai informatiu actual, cada vegada més globalitzat, les repercussions dels actes d'un país poden sentir-se molt més enllà de les seves fronteres. Avui dia, més que mai, les societats s'enfronten al desafiament d'afirmar els principis universals dels drets humans en un àrea en la qual tradicionalment hi ha hagut una tendència a remetre's a les lleis nacionals d'un Estat particular i als valors que aquestes consagren.

Enfront del teló de fons del clima de creixent intolerància i suspicàcia entre comunitats religioses i d'altre tipus en moltes parts del món, inclosa Europa, aquesta controvèrsia assenyala l'existència de dos conjunts oposats de principis.

Els directors de diaris han justificat la publicació d'unes caricatures que per a molts musulmans han estat insultants, al?legant que la llibertat d'expressió artística i la crítica d'opinions i creences són fonamentals en una societat pluralista i democràtica. Enfront d'això, musulmans de nombrosos països han considerat que les caricatures constitueixen una greu ofensa a les seves creences religioses i un abús de la llibertat d'expressió. En alguns casos, les protestes contra les caricatures han degenerat en actes de violència física, mentre les declaracions públiques d'alguns manifestants i dirigents comunitaris han semblat avivar les flames de l'hostilitat i la violència.

El dret a la llibertat d'opinió i expressió ha de ser una de les pedres angulars de tota societat. Aquest dret inclou "[el dret] de no ser molestat a causa de les seves opinions, el d'investigar i rebre informacions i opinions, i el de difondre-les, sense limitació de fronteres, per qualsevol mitjà d'expressió" (Declaració Universal de Drets Humans, article 19). Durant més de quaranta anys, Amnistia Internacional ha defensat aquest dret enfront dels intents dels governs de tot el món per fer callar la dissidència religiosa, l'oposició política i la creativitat artística.

No obstant això, el dret a la llibertat d'expressió no és absolut, ni per als creadors de material ni per als qui ho critiquen. Comporta responsabilitats i, per això, pot estar subjecte a restriccions en nom de protegir els drets d'altres persones. En particular, no pot considerar-se un exercici legítim de la llibertat d'expressió cap apologia de l'odi nacional, racial o religiós que constitueixi incitació a la discriminació, l'hostilitat o la violència. Segons les normes internacionals, aquesta apologia de l'odi ha d'estar prohibida per llei.

Amnistia Internacional demana a les autoritats governamentals i a les persones i entitats responsables de fer complir la llei i d'administrar justícia que es guiïn per aquests principis de drets humans a l'hora de manejar l'actual situació.

L'organització també demana als qui treballen en mitjans de comunicació que actuïn amb delicadesa i responsabilitat per no exacerbar l'actual situació. Aquests successos posen de manifest el poder i l'abast dels mitjans de comunicació, i Amnistia Internacional demana als membres d'aquests mitjans que apliquin un major criteri polític, tenint en compte l'impacte potencial dels materials que publiquin i la gamma de consideracions de drets humans, sovint conflictives, implicades.

Encara que l'organització reconeix el dret de totes les persones a expressar pacíficament la seva opinió, fins i tot mitjançant protestes pacífiques, l'ús i l'amenaça de la violència són inacceptables. Els dirigents comunitaris han de fer tot el que estigui en la seves mans per calmar l'actual atmosfera d'hostilitat i violència. La cultura i la religió tenen una importància fonamental en la vida de molta gent, però no poden utilitzar-se com excusa per perpetrar abusos contra els drets humans.

(06/02/2006)

I a les xarxes socials