
Mohammad Mostafaei està en situació desconeguda després que la seva dona i el seu cunyat fossin detinguts
Amnistia Internacional ha demanat a les autoritats iranianes que deixin d'assetjar els advocats defensors dels drets humans, mentre l'advocat defensor d'un recent cas polèmic de lapidació continua en situació desconeguda després de la detenció de dos familiars.
Mohammad Mostafaei va ser posat en llibertat després de ser interrogat per funcionaris judicials dissabte passat i des d'aleshores es troba en parador desconegut.
Aquella mateixa nit, les autoritats iranianes van detenir la dona i el cunyat de l'advocat, despertant el temor que hagin estat detinguts per pressionar Mohammed Mostafaei perquè es lliuri a les autoritats, si és que ja no està detingut.
El prestigiós advocat defensa Sakineh Mohammadi Ashtiani, el cas de la qual va aixecar la indignació internacional quan es va informar que anava a ser executada en breu mitjançant lapidació.
També ha defensat nombroses persones condemnades per delictes comesos quan eren menors d'edat, presos polítics i altres persones condemnades a lapidació. Mostafaei és un destacat crític de l'administració de la justícia de l'Iran.
"Mohammad Mostafaei és una persona incòmoda per a les autoritats iranianes i temem que se l'estigui perseguint per intentar impedir que dugui a terme les seves activitats professionals com a advocat defensor i en suport dels drets humans", ha declarat Malcom Smart, director del Programa per a Orient Mitjà i el Nord d'Àfrica d'Amnistia Internacional.
Mostafaei va ser citat per ser interrogat per funcionaris judicials a la presó d'Evin de Teheran dissabte, encara que va sortir en llibertat al cap d'unes hores. No obstant això, posteriorment va ser citat de nou per telèfon. Es desconeix si va acudir o no a la presó.
Després del seu interrogatori dissabte, Mostafaei va escriure en el seu bloc que li havien interrogat principalment sobre la seva defensa de persones condemnades per delictes comesos quan eren menors d'edat. També va escriure en el seu mur de Facebook: "És possible que em detinguin".
L'esposa de Mostafaei, Fereshteh Halimi, i el germà d'aquesta, Farhad Halimi, van ser detinguts dissabte a la nit. Segueixen sota custòdia i se'ls ha negat l'accés al seu advocat.
"Sembla que les autoritats iranianes intenten silenciar a qualsevol persona que parli contra la lapidació o d'altres qüestions en les quals l'Iran incompleix clarament les seves obligacions internacionals en matèria de drets humans", ha afirmat Malcom Smart.
"Les autoritats han de permetre que Mohammad Mostafaei segueixi avançant amb la seva feina com a advocat, en comptes d'haver d'afrontar la possibilitat de ser detingut per intentar defensar víctimes d'abusos contra els drets humans".
"Si Fereshteh i Farhad Halimi estan detinguts tan sols per la seva relació amb Mohammad Mostafaei o per pressionar-lo, són presos de consciència i han de ser posats en llibertat immediatament". Fereshteh Halimi i Mohammad Mostafaei tenen una filla de poca edat que pel que sembla està a cura de l'àvia materna.
A l'Iran es ve donant des de fa temps una constant d'asetjament i presó contra els advocats de drets humans. Al 2002, Nasser Zarafshan va ser condemnat a cinc anys de presó, en part per càrrecs fabricats de possessió d'un arma de foc i delictes relacionats amb l'alcohol.
Abdolfattah Soltani va ser condemnat a cinc anys de presó en 2005 per revelar documents públics i per fer "propaganda contra el sistema". La pena va ser anul·lada en l'apel·lació al 2007, però Soltani va ser detingut de nou al 2009 i va romandre empresonat dos mesos abans sortir en llibertat sota fiança.
Entre els advocats empresonats actualment per la seva tasca en relació amb els drets humans figura també Mohammad Olyaeifard, que compleix una pena d'un any de presó imposada pels comentaris que va fer criticant al poder judicial després de l'execució d'un dels seus clients, Behnoud Shojaee, que era menor d'edat quan va cometre presumptament el delicte.
Altres advocats iranians de drets humans, com Shirin Ebadi, guardonada amb el Premi Nobel de la Pau, i Shadi Sadr, que ha rebut diversos premis internacionals de drets humans, treballen actualment fora de l'Iran i tenen por de tornar.
Mohammad Mostafaei ja va ser detingut breument després de les polèmiques eleccions presidencials de 2009 i posteriorment va sortir en llibertat sota fiança.
La teva signatura continua sent necessària
Més de 236.000 persones ja han signat demanant que no s'executi a Sakineh Mohammadi Ashtiani, acusada d'adulteri, i perquè deixi d'aplicar-se la pena de mort a l'Iran. Ara més que mai és necessari el teu suport a través de la web d'Amnistia Internacional www.actuaambamnistia.org per demanar a les autoritats iranianes que no s'executi Sakine; que s'aclareixin els motius de la detenció de Fareshteh Halimi, esposa de l'advocat de Sakine, i la del seu germà, assegurant-se que són alliberats immediatament si no hi ha càrrecs en contra seu; i que es garanteixi que l'advocat Mohammad Mostafaei pugui continuar treballant els casos sense ser-ne amenaçat o perseguit.