Logo de Amnistia Internacional

Inici  Notícies  Noticies

Noticies
Països. 08-07-15
Israel/Palestina: presentació d'una eina digital innovadora per exposar les constants de les violacions israelianes a Gaza
Haz clic para ampliar
La Plataforma Gaza és un projecte pilot de nova eina de mapa i visualització de dades © Forensic Architecture/Amnesty International

Amnistia Internacional i Forensic Architecture han presentat avui una eina online d'investigació que situa en un mapa els atacs israelians comesos a Gaza durant el conflicte de juliol i agost de 2014. La seva finalitat és contribuir a pressionar perquè es retin comptes dels crims de guerra i altres violacions del dret internacional humanitari.

La Plataforma Gaza permet a l'usuari explorar i analitzar dades sobre l'operació militar realitzada per Israel a Gaza el 2014. Les dades preliminars incloses actualment en la Plataforma, que s'actualitzaran en els propers mesos, ja posen en relleu l'existència en els atacs de les forces israelianes de diverses constants que indiquen que es van cometre violacions greus i sistèmiques.

"La Plataforma Gaza és el registre més complet fins avui dels atacs realitzats durant el conflicte de 2014. Ens permet reconstruir més de 2.500 atacs, la qual cosa il·lustra l'àmplia escala de la destrucció causada per les operacions militars d'Israel a Gaza durant la guerra de 50 dies de l'estiu passat", ha explicat Philip Luther, director del Programa Regional per al Pròxim Orient Mitjà i el Nord d'Àfrica d'Amnistia Internacional.

"En revelar les constants en lloc de presentar sense més un seguit d'atacs individuals, la Plataforma Gaza té el potencial d'exposar el caràcter sistemàtic de les violacions comeses per Israel durant el conflicte. El nostre objectiu és que es converteixi en un valuós recurs per als investigadors de drets humans que exigeixen la rendició de comptes de les violacions comeses durant el conflicte".

Com funciona la Plataforma Gaza

La Plataforma registra l'hora i el lloc de cada atac en un mapa interactiu i ho classifica en funció de nombrosos criteris, com el tipus d'atac, el lloc atacat i el nombre de víctimes, per posar en relleu les constants. També s'inclouen fotos, vídeos i testimonis i imatges de satèl·lit dels atacs quan estan disponibles. Amb l'ajuda de la nova tecnologia de visualització de dades i mapa digital, els usuaris poden veure i buscar aquesta informació per detectar constants en la conducta de les forces israelianes durant el conflicte. L'objectiu és identificar i divulgar constants que puguin ajudar en l'anàlisi de determinats atacs per determinar si constitueixen violacions del dret internacional humanitari, inclosos crims de guerra.

Un equip d'investigació porta diversos mesos treballant a Londres i Gaza per aplegar les dades recollides en el terreny per les organitzacions de drets humans de Gaza Al Mezan i el Centre Palestí de Drets Humans, així com la informació recollida per Amnistia Internacional, i alimentar-ne la Plataforma.

La presentació de la Plataforma només és el començament del projecte, que s'actualitzarà amb noves dades a mesura que continua la tasca de recollir més informació relacionada amb el conflicte.

Constants de les violacions israelianes

Encara que encara s'està processant una enorme quantitat d'informació multimèdia, com ara testimonis, fotos, vídeos i imatges de satèl·lit, la Plataforma Gaza mostra actualment que durant el conflicte de 2014, es van realitzar més de 270 atacs israelians amb foc d'artilleria, que van causar la mort de més de 320 civils. L'ús reiterat de l'artilleria, un arma explosiva de poca precisió, en zones densament poblades per civils, constitueix atacs indiscriminats que han d'investigar-se com a crims de guerra.

La Plataforma il·lustra clarament així mateix una constant aclaparant d'atacs contra habitatges, amb més d'1.200 atacs israelians contra cases que van causar més de 1.100 morts de civils. Els atacs directes contra civils que no participen directament en les hostilitats i contra béns de caràcter civil estan prohibits en el dret internacional humanitari o "lleis de la guerra". Amnistia Internacional, la Comissió d'Investigació de l'ONU i altres organitzacions que monitoregen conflictes han donat la veu d'alarma sobre l'elevat nombre d'atacs d'aquest tipus comesos durant el conflicte de 2014.

Els usuaris també poden observar altres constants inquietants, com els atacs israelians contra personal de primera intervenció i treballadors i centres mèdics, així com l'ampli ús d'atacs d'advertiment "cop en la teulada", en els quals un míssil llançat des d'un dron va seguit poc després d'una bomba més potent. Amnistia Internacional considera que aquests atacs no constitueixen un avís eficaç i que no eximeixen Israel de la clara obligació de no dirigir atacs contra civils o béns de caràcter civil.

Eina innovadora per a la investigació en drets humans

"La presentació de la Plataforma Gaza avui, un any després del començament del conflicte, és un pas significatiu en el procés de documentar tota l'escala de les violacions que es van cometre a Gaza l'any passat. També és una petició perquè la ciutadania i altres organitzacions enviïn més fotografies, testimonis i altres tipus de prova d'atacs que hagin sofert o documentat durant el conflicte", ha declarat Eyal Weizman, director de Forensic Architecture.

L'era digital ha augmentat amb rapidesa el ritme i els mitjans per recollir informació durant una crisi de drets humans com el conflicte de l'any passat de Gaza. Les proves multimèdia poden exercir sovint un paper fonamental per confirmar el que va succeir després dels fets. La Plataforma ofereix un mètode nou i eficient per processar i referenciar entre si diferents tipus d'informació.

"La Plataforma Gaza aprofita el poder de les noves eines digitals per projectar llum sobre successos complexos com l'última guerra de Gaza. Permet als usuaris moure's en diferents escales, des dels aspectes més detallats de cada incident fins a la perspectiva general del conflicte, revelant connexions entre successos dispersos", ha afirmat al seu torn Francesco Sebregondi, investigador de Forensic Architecture i coordinador del projecte Plataforma Gaza.

"Considerem que aquest projecte és un primer pas cap a uns esforços de monitoreig de conflictes més efectius, amb el suport de plataformes col·laboratives que facilitin l'intercanvi de dades entre testimonis en el terreny, organitzacions i ciutadans de tot el món".

Informació complementària

Forensic Architecture és un projecte d'investigació i assessoria amb seu a Goldsmiths, a la Universitat de Londres.

La Plataforma Gaza és un projecte pilot de nova eina de mapa i visualització de dades encaminada a donar suport a la investigació sobre conflictes armats i violacions de drets humans. Amb el nom de PATTRN, l'eina ha estat desenvolupada per Forensic Architecture i aplicada per primera vegada per Amnistia Internacional en associació amb les organitzacions palestines de drets humans Al Mezan i el Centre Palestí de Drets Humans. L'objectiu a llarg termini és crear una eina que pugui ser utilitzada més àmpliament per investigadors de drets humans, altres investigadors, periodistes i ciutadans, que els permeti compartir informació i monitorejar conflictes i crisis de forma col·laborativa.

I a les xarxes socials