Logo de Amnistia Internacional
CABECERA

Secció Espanyola | Catalunya

Formulario para buscar dentro de la web de Amnistía España
CONTENIDO

Inici  La nostra feina  Temes  Pena de Mort  Pena de mort al 2007

Pena de mort al 2007

2007: Milers de persones condemnades

MAPA INTERACTIU

 

Entre 18.000 i 27.000 persones continuen condemnades a mort a tot el món. Al llarg de l'any 2007 van ser executades almenys 1.252 persones a 24 països. Almenys 3.347 persones van ser condemnades a mort a 51 països. Aquestes xifres són només mínimes; les xifres reals són, sens dubte, molt més elevades.

Durant l'any 2007, el 88 per cent de les execucions conegudes van ser realitzades a cinc països: l’Aràbia Saudita, la Xina, els Estats Units, l’Iran i el Pakistan. Aràbia Saudita tenia l'índex més alt d'execucions per càpita, seguit de l'Iran i Líbia.

Al 2007, les autoritats de la Xina es van negar de nou a publicar estadístiques sobre l'ús de la pena de mort per part del govern, de manera que la comunitat internacional va continuar ignorant el nombre d'execucions consumades. Amnistia Internacional considera probable que hagin disminuït de forma considerable durant 2007, després d'haver-se restaurat l'1 de gener el requisit que el Tribunal Suprem Popular revisi totes les condemnes a mort. Al llarg de l'any 2007, Amnistia Internacional va registrar 470 execucions, però aquesta xifra es basa en informes públics i es pren com a nombre mínim absolut. La Fundació Dui Hua, amb seu als Estats Units, estima que, segons xifres facilitades per funcionaris del país, l'any passat es va executar 6.000 persones. En un país tan extens com Xina, amb estrictes controls governamentals entorn de la informació i els mitjans de comunicació, només les autoritats coneixen la realitat de l'ús de la pena de mort.

Al juny de 2007, les autoritats van afirmar que les condemnes a mort s'havien reduït en un 10 per cent a conseqüència de les revisions del Tribunal Suprem Popular, però no van facilitar xifres que sustentessin aquesta dada. Les revisions del Tribunal Suprem Popular incrementen el temps transcorregut entre la imposició de la pena i l'execució, per la qual cosa aquestes poden haver sofert retards considerables al llarg de l'any. Amnistia Internacional es congratula de qualsevol descens en el nombre d'execucions del país que més empra la pena capital de tot el món. Tanmateix, Pequín es prepara per allotjar els Jocs Olímpics; per la qual cosa instem el govern xinès a posar fi al secretisme amb què tracta l'ús de la pena de mort i a facilitar informació detallada sobre això. Només d'aquesta manera es podrà entaular un debat ple i informat sobre l'adequació de l'ús de la pena de mort.

El 2007, l'Iran va executar almenys 317 persones, l’Aràbia Saudita a 143 i el Pakistan a 135. En tots aquests casos, les xifres són estimacions mínimes. Als Estats Units es van dur a terme 42 execucions en 10 estats.

La xifra total de persones condemnades a mort i en espera d'execució és difícil de determinar. A finals de 2007 es calculava que oscil•lava entre 18.311 i 27.562, segons la informació de grups de drets humans i mitjans de comunicació, i de les limitades xifres oficials disponibles.

Durant 2007, a l'Iran, l’Aràbia Saudita i el Iemen van executar persones per delictes comesos quan tenien menys de 18 anys d'edat. A Iran, Mohammad Mousawi (executat el 22 d'abril), Sa'id Quanbar Zahi (executat el 27 de maig), Babak Rahimi (executat el 17 d'octubre) Hossein (s'ignora el cognom, va ser executat el 17 d'octubre) Mohammad Reza Turk, (executat el 15 de novembre), Makwan Moloudzadeh (executat el 4 de desembre) i Amir Houshang Fazlollahzadeh. A Aràbia Saudita van ser executats Dhahian Rakan al-Sibai'I (executat el 21 de juliol de 2007) i Mu'ir en-Hakimi. A Iemen, Adil Muhammad Saif al-Ma'amari, amb 16 anys en el moment del delicte, va ser executat el febrer de 2007.