Logo de Amnistia Internacional
CABECERA

Secció Espanyola | Catalunya

Formulario para buscar dentro de la web de Amnistía España
CONTENIDO

Inici  Actua  Ciberaccions  Dia Internacional de la Dona

Dia Internacional de la Dona

DEFENSORES DELS DRETS HUMANS A L’AFGANISTAN EN RISC

 “Estic rebent amenaces de mort i en una ocasió han intentat segrestar al meu fill de nou anys  […] em diuen […] que he de tancar el refugi per a dones en perill i que si no ho faig, no defugi les conseqüències”. 
Shahla, directora d’un refugi per a dones que corren el perill de ser víctimes de casament forçat i de violència sexual i intrafamiliar.

Des de la intervenció encapçalada per Estats Units en el 2001, s’han produït avanços en els drets de les dones afganeses, com la creació d’un Ministeri d’Assumptes de la Dona, una Constitució que els otorga la mateixa condició jurídica que els homes, la millora de l’accés a l’educació i la representació de les dones en el Parlament.

No obstant això, les dones i les nenes continuen patint violència en l’àmbit familiar, segrests i violacions en mans d’individus armats, tràfic de blanques, matrimonis forçats i precoços amb nenes cada vegada més joves, i són moneda de canvi en disputes i deutes.

Unes poques defensores s’atreveixen a promoure els drets de les dones. Denuncien abusos de cabdills militars locals, dirigeixen refugis, sensibilitzen sobre els matrimonis forçats i precoços i proporcionen educació i serveis de planificació familiar. Aquestes dones afronten l’intimidació i els atacs per part de membres del govern, talibans i forces antigovernamentals, i fins i tot dels seus familiars. Han patit amenaces, intents de segrest i agressions físiques, fins i tot atacs amb àcid. Algunes han fugit del país, d’altres han mort per alçar la veu.

En el 2007, Zakia Zaki, directora de Radio Peace a la província de Parwan, va ser abatuda a trets mentre dormia amb els seus dos fills petits. Havia rebut amenaces de mort després de criticar als cabdills locals i als talibans. Ningú ha comparegut davant la justícia per aquest terrible crim.

La manca de voluntat política i la discriminació de les dones en els sistemes de justícia formal i informal, reforcen el clima d’impunitat i les pràctiques abusives. La policia, els tribunals i les jirgas locals (consells tribals) no atenen gairebé mai les denúncies de les dones, i els perpetradors rarament compareixen davant la justícia.

En el Dia Internacional de la Dona, demana al president Karzai que protegeixi a les defensores dels drets humans a l’Afganistan.

Actua!

Haz clic para ampliar
Una nena passa l’últim dia a casa amb la seva família el matí del seu casament, Afganistan.