ONU: L'oposició a la pena de mort continua creixent

Activistes d'Amnistía Internacional Mèrida (Extremadura), en un acte contra la pena de mort

El nombre d'estats que vota a favor de resolucions de l'ONU per aturar les execucions a tot el món continua augmentant, la qual cosa indica que s'està creant un consens per posar fi a la pena capital d'una vegada per sempre.

La sessió plenària de l'Assemblea General de l'ONU celebrada avui ha adoptat una resolució sobre una moratòria de les execucions, amb vista a l'abolició total de la pena de mort, després que 123 Estats votessin a favor. El 2007, la primera vegada que l'Assemblea General va adoptar una resolució sobre una moratòria de les execucions, només 104 Estats van votar a favor.

"Els països que encara apliquen la pena de mort han de veure aquesta progressió com un senyal d'alerta: les execucions promogudes per l'Estat no tenen cabuda en el món modern, ni en cap societat compromesa a respectar i defensar els drets humans", ha manifestat Rajat Khosla, director general d'Investigació, Política i Treball d'incidència d'Amnistia Internacional,

"Aquesta resolució ens apropa una mica més a relegar la pena de mort -l'exponent màxim de pena cruel, inhumana i degradant- als llibres d'història. Demanem als Estats que encara conserven la pena de mort que declarin immediatament una moratòria de les execucions, com a primer pas cap a la seva abolició completa".

Amnistia Internacional s'oposa a la pena de mort en tots els casos sense excepció, amb independència del caràcter o les circumstàncies del delicte, de les característiques i la culpabilitat o innocència de l'acusat i del mètode utilitzat per l'Estat per dur a terme l'execució.

Augment del suport

Des del 2007, aquesta és la vuitena vegada que l'Assemblea General de les Nacions Unides adopta una resolució en la qual es demana una moratòria de les execucions, amb vista a abolir la pena de mort. La xifra d'estats que han votat a favor d'aquestes resolucions ha augmentat de les 104 de 2007 a les 121 de 2018 i a les 123 de 2020.

Les resolucions de l'Assemblea General de l 'ONU tenen un considerable pes moral i polític. El constant examen de resolucions sobre aquesta qüestió ha garantit que l'abolició de la pena de mort segueixi sent una prioritat de drets humans per a la comunitat internacional.

L'última resolució ha estat presentada per Mèxic i Suïssa en representació del grup de treball interregional d'Estats membres i copatrocinada per 77 Estats.

Un total de 123 Estats membres de l'ONU han votat avui a favor de la resolució, entre els quals Djibouti, Jordània, el Líban i Corea del Sud, que han donat suport la resolució per primera vegada. La República del Congo, Guinea, Nauru i Filipines, que van votar en contra de la resolució de 2018, també han donat suport a la d'avui, mentre que el Iemen i Zimbabue han passat de l'oposició a l'abstenció.

Una minoria de països (38) han votat en contra de la proposta, i 24 s'han abstingut. Alguns Estats que eln 2018 van votar a favor o es van abstenir, avui han votat en contra de la resolució, entre els quals Antigua i Barbuda, Dominica, Líbia, Pakistan, Tonga i Uganda. Níger ha passat de votar a favor en 2018 a abstenir-se el 2020.

L'anàlisi realitzada per Amnistia Internacional mostra que l'ús de la pena de mort està en declivi a tot el món. El 2019 es va registrar la xifra d'execucions confirmades més baixa dels últims 10 anys, i una minoria de països (20) van dur a terme execucions. El 2019 les execucions es van reduir un 5% respecte al 2018: el quart any consecutiu de reducció.

No obstant això, alguns països estan trencant la tendència. L'Iraq, l'Aràbia Saudita, el Sudan del Sud i el Iemen van augmentar significativament el nombre d'execucions el 2019 respecte a 2018, Bahrain i Bangladesh van reprendre les execucions després d'una pausa d'un any, i l'assemblea legislativa de les Filipines va proposar projectes de llei per reintroduir la pena de mort. El govern federal nord-americà va començar a dur a terme execucions per primera vegada després de 17 anys, i ja ha executat 10 homes el 2020.

"Els Estats que segueixen condemnant gent a mort van en contra de la tendència internacional, i la votació d'avui demostra que la pena capital té els seus dies comptats", ha manifestat Rajat Khosla.

"Avui hem fet un pas més cap a l'abolició global. És hora que tots els Estats posin fi per sempre a aquesta pràctica tan horrible".