María del Carmen Ramírez, nova presidenta d’Amnistia Internacional Catalunya

La nova presidenta d'AIC, María del Carmen Ramírez, amb el president sortint, Xavier Burgués. Foto: AIC

María del Carmen Ramírez ha estat elegida presidenta d’Amnistia Internacional Catalunya com a resultat de la XXIV Assemblea General de socis i sòcies de l’organització que ha tingut lloc avui dissabte 7 d'abril a Vilafranca del Penedès.

María del Carmen Ramírez Escamilla (Barcelona, 1981) és diplomada en Relacions Laborals i treballa en el departament de prestacions del Ministeri de Ocupació i Seguretat Social. També duu a terme projectes de recerca sobre mesurament d’impacte social en PIMES i emprenedoria social en universitats. Ha col·laborat en projectes de cooperació internacional a Amèrica i l'Àfrica i és voluntària de la Comunitat de Sant Egidi. Activista i sòcia d'Amnistia Internacional Catalunya des de 2012, ha estat coordinadora del grup de Barcelona-L'Hospitalet i membre de l'equip d’Àfrica Subsahariana d'Amnistia Internacional Espanya. Des del 2015 ha format part del comitè executiu d'AIC com a vocal d’activisme, tresorera i, des del 2016, vicepresidenta.

Els socis i sòcies d'AI Catalunya que han assistit a l'Assemblea han aprovat el Pla d'Acció de l'organització i el pressupost corresponent. Pel que fa al treball específic d'AI a Catalunya, l'organització vetllarà pel respecte als drets humans de totes les persones en el context de la situació sociopolítica actual. Treballarà la mobilització i les relacions institucionals en temes com la millora en la protecció dels drets de les dones en situació de vulnerabilitat (víctimes de violència de gènere, assetjament sexual o tràfic d'éssers humans), per aconseguir més garanties de protecció del dret a l'habitatge i el dret universal a la salut i avenços normatius contra la discriminació, així com l'impuls de mesures de rendició de comptes de les forces de seguretat en casos d'abús policial, reparació a víctimes i formació en drets humans d'agents de policia.

Pel que fa a l'àmbit internacional, es contribuirà a les campanyes globals «I Welcome-Jo Acullo», sobre persones refugiades al món, i de protecció de defensors/es de drets humans, així com per garantir el respecte dels drets humans  d'empreses catalanes a l'exterior.

Ramírez substitueix Xavier Burgués, que deixa el càrrec que ha ocupat des de 2016 per haver superat el termini màxim de pertinença al comitè executiu de l'organització. L'Assemblea també ha elegit tresorer i tres vocalies del comitè executiu, que ara queda integrat per set persones: María del Carmen Ramírez (presidenta), Quim Ruiz (tresorer) i Sabina Puig, Carmen Vicente, Ona Anglada, Antoni Adrover i Blanca Hernández, com a vocals.

Amnistia Internacional és una associació que treballa des de la investigació, l'acció i la mobilització i la incidència política per promoure el respecte dels drets humans arreu del món. Amnistia Internacional Catalunya (AIC) té 11 grups locals (Badalona-Santa Coloma, Barcelona-L'Hospitalet, Blanes, Cerdanyola-Sant Cugat, Granollers, Lleida, Maresme, Penedès, Pla del Llobregat, Tarragona i Terrassa), 4 grups d'acció (Anoia, Girona, Llobregat Sud i Sabadell), 3 grups universitaris (UB, UAB i UPF) i un grup especialitzat (Educació). Un total de 16.000 persones són socis/es de l'organització a Catalunya.