Hongria: una sentència històrica del Tribunal de Justícia de la UE que rebutja l'estigmatització de les ONG

© Amnesty International

Davant la decisió del màxim tribunal de la Unió Europea (UE), que declara que la llei hongaresa de 2017 sobre "finançament estranger" viola el dret de la UE, Dávid Vig, director d'Amnistia Hongria, ha declarat:

"La històrica decisió d'avui suposa un cop per als esforços de les autoritats hongareses per estigmatitzar i afeblir les organitzacions de la societat civil que critiquen la política del govern".

"La llei, que exigeix que les ONG s'autoetiquetin com finançades des de l'estranger, mai no va tenir com a fi combatre el blanqueig de diners i el terrorisme internacional, com va afirmar el govern hongarès, sinó que és un intent descarat d'emmordassar les veus crítiques i eliminar el suport públic a organitzacions que lluiten pels drets humans, la justícia i la igualtat".

"És vital que el Tribunal Constitucional hongarès actuï ara amb rapidesa per reprendre la seva revisió d'aquesta llei repressiva, que ha de ser anul·lada al més aviat possible".

Informació addicional

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va declarar que la legislació d'Hongria sobre "finançament estranger" vulnera clarament el dret de la UE en imposar restriccions discriminatòries i injustificades al finançament d'organitzacions civils per persones establertes fora del país, fet contrari a la lliure circulació de capitals. A més, el TJUE va resoldre que aquestes restriccions violen el dret a la llibertat d'associació, així com els relatius al respecte a la vida privada i la vida familiar i a la protecció de les dades personals.

La Llei de la transparència de les organitzacions finançades des de l'estranger obligava a les ONG que rebessin més de 20.815 euros de finançament directe o indirecte des de l'estranger a inscriure's de nou com a "organització finançada des de l'estranger" i a posar aquesta etiqueta en totes les seves publicacions i en el seu lloc web.

Vint-i-tres organitzacions de la societat civil afectades directament per la llei -Amnistia Internacional Hongria entre elles- van recórrer al Tribunal Constitucional hongarès sol·licitant una revisió. No obstant això, el Tribunal va suspendre les seves actuacions a l'espera de la sentència del TJUE.

La decisió del TJUE posa fi al procediment per infracció iniciat per la Comissió Europea l'estiu de 2017, que va remetre a Hongria al TJUE al desembre del mateix any. Les 23 ONG van presentar així mateix una demanda davant el Tribunal Europeu de Drets Humans, que fins avui no ha dictat cap resolució.