Guinea Equatorial: la dissolució d'una ONG mostra l'escalada de la repressió a la societat civil

Teodoro Obiang Nguema Mbasogo © APGraphicsBank

"Les autoritats de Guinea Equatorial han de revocar immediatament la decisió de dissoldre una destacada organització de la societat civil i permetre que les persones que defensen els drets humans i activistes treballin sense por de patir represàlies", ha declarat avui Amnistia Internacional.

El ministre de l'Interior i Empreses Locals del país va publicar el 5 de juliol un decret que revocava l'autorització concedida al Centre d'Estudis i Iniciatives per al Desenvolupament (CEID), una de les poques ONG independents que denuncien violacions de drets humans al país, a la qual les autoritats acusen de realitzar activitats polítiques.

"Obligar a l'ONG a tancar és una violació flagrant del dret a la llibertat d'associació i mostra l'absència de compromís del govern de Guinea Equatorial de posar fi al llarg historial de fustigació i intimidació a les persones que defensen els drets humans i activistes de la societat civil", ha afirmat Marta Colomer, responsable de campanyesd'Amnistia Internacional per a l'Àfrica Occidental.

"En dissoldre aquesta ONG i posar fi a les seves activitats, les autoritats han demostrat que no es prenen de debò posa fi a la persecució de les persones que defensen els drets humans i de la societat civil independent. Les autoritats han de revocar immediatament la decisió de dissoldre el CEID i permetre que les organitzacions de la societat civil duguin a terme el seu treball sense por de patir represàlies".

En el decret, el ministre acusa al CEID d'haver dut a terme "activitats polítiques" en els darrers anys. Les autoritats afirmen que el fet que el CEID hagi participat en activitats polítiques és contrari a les lleis que autoritzen les organitzacions apolítiques. Amnistia Internacional considera que la dissolució és una clara violació del dret a la llibertat d'associació garantit pel Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics i la Carta Africana de Drets Humans i dels Pobles, dels quals Guinea Equatorial n'és estat part.

La mesura es produeix, a més, en el context d'una legislació promulgada fa 20 anys que regula les activitats de les organitzacions no governamentals i posa diversos obstacles al procés d'inscripció, a la independència, funcionament i desenvolupament.

D'altra banda, les persones que defensen els drets humans a Guinea Equatorial pateixen cada vegada més atacs en una escala alarmant. En els darrers tres anys, diversos destacats defensors i defensores d'aquests drets han estat assetjats i objecte de maltractaments i detenció arbitrària.

Entre els exemples figura el cas d'Alfredo Okenve, que és també el vicepresident del CEID, que va ser detingut al març després de prohibir-li rebre a la capital, Malabo, el Premi franco-alemany de Drets Humans per la seva feina. Amnistia Internacional ha documentat un altre cas a l'octubre de 2018, quan homes armats no identificats van apallissar-lo amb les seves armes i amb pals.

Les violacions dels drets dels qui defensen els drets humans es cometen mitjançant la repressió i la imposició de mesures enèrgiques a activistes polítics i a l'espai de la societat civil. Algunes persones que simpatitzen amb l'oposició pateixen fins i tot tortura quan són detingudes. Joaquín Elo Ayeto, membre del partit d'oposició Convergència per a la Democràcia Social i de la Plataforma Somos+, va ser sotmès a tortura almenys en dues ocasions mentre era a la comissaria central de policia després de ser detingut aquest any, la qual cosa li va causar lesions físiques. La policia fins i tot va amenaçar-lo de mort. Joaquín Elo Ayeto segueix en detenció preventiva a la Presó de Black Beach.

Ara que el president Teodoro Obiang Nguema Mbasogo celebra 40 anys en el poder, Amnistia Internacional li demana que garanteixi que el seu govern avança ràpidament per respectar, protegir, promoure i fer complir els drets humans de totes les persones al país, inclosos els de qui defensen aquests drets i els d'activistes de la societat civil.

"Un primer pas seria garantir que el govern permet la inscripció en registre d'organitzacions no governamentals i possibilita que funcionin de manera plena i independent", conclou Marta Colomer. "Alhora, el govern ha d'adoptar mesures concretes i efectives per prevenir i castigar els casos d'assetjament i intimidació de persones que defensen els drets humans i activistes de la societat civil".