Els drets humans han de situar-se en el centre de les converses sobre l'ampliació de seus del Mundial de Qatar 2022

El president de la FIFA, Gianni Infantino
A punt de començar aquesta setmana la reunió del Consell de la FIFA a Miami, Amnistia Internacional i una coalició d'ONG, sindicats, i grups d'aficionats i futbolistes han demanat al president de la FIFA, Gianni Infantino, que confirmi que qualsevol país que sigui contemplat com a possible coamfitrió de la Copa del Món 2022 haurà de complir la nova Política de Drets Humans de l'organització.

Els membres de la FIFA es reuniran dijous per debatre la proposta d'ampliar de 32 a 48 seleccions la Copa del Món de futbol, la propera edició de la qual tindrà lloc a Qatar, amb el suggeriment que els partits suplementaris podrien jugar-se en altres països del Golf, com Kuwait, Oman, l'Aràbia Saudita o la Unió dels Emirats Àrabs (UAE).

En una carta oberta, les organitzacions han recordat al president de la FIFA que, segons les pròpies normes de l'organització, i perquè aquesta compleixi amb la responsabilitat corporativa de respectar els drets humans, la FIFA ha d'assegurar-se que qualsevol país que desitgi albergar un esdeveniment de la Copa Mundial ofereix, en primer lloc, garanties creïbles del compliment del dret internacional dels drets humans i les normes laborals internacionals, i elabora plans d'actuació clars per prevenir i mitigar possibles abusos en relació al torneig.

"Afegir nous amfitrions a la Copa Mundial de 2022 suposa assumir clars riscos en matèria de drets humans, sobretot la possible explotació generalitzada de treballadors i treballadores migrants en tasques de construcció i altres serveis per a la Copa Mundial, que podrien enfosquir el principal esdeveniment esportiu del món", ha afirmat Stephen Cockburn, director adjunt d'Afers Globals d'Amnistia Internacional.

"Gianni Infantino ha declarat que desitja una Copa Mundial més inclusiva. Això suposa que la FIFA haurà d'avaluar els possibles coamfitrions dels països del Golf per garantir que el torneig no contribueix a les violacions de drets humans tan comunes a la regió ni en té cap relació".

Les ONG signatàries de la carta demanen a la FIFA que confirmi que s'avaluaran els riscos en matèria de drets humans de qualsevol país que es presenti com a amfitrió, i s'esperarà que aporti plans plausibles per evitar qualsevol violació dels drets laborals, discriminació o restricció de la llibertat d'expressió, d'associació i de reunió pacífica en relació al torneig.

Al novembre de 2018, el president de la FIFA va dir als periodistes que, amb l'ampliació de la Copa del Món, podrien tenir-se en compte països veïns, com l'Aràbia Saudita, com a amfitrions per jugar partits suplementaris. Al febrer, el president de la Direcció general d'Esports de la Unió dels Emirats Àrabs va afirmar que el seu país, juntament amb Kuwait i Oman, estarien disposats a ser amfitrions del torneig amb Qatar, si pogués resoldre's l'actual crisi diplomàtica del Golf.

Informació complementària

Els dies 14 i 15 de març, el Consell de la FIFA debatrà la proposta presentada per diverses associacions d'ampliar la Copa del Món de 32 a 48 equips. L'actual amfitrió, Qatar, ha emprès un estudi de viabilitat sobre la seva capacitat d'albergar un torneig ampliat i no estaria obligat a acceptar la decisió del Consell de la FIFA. Si s'acorda una ampliació en principi, el Congrés de la FIFA, màxim òrgan de presa de decisions de l'organització, formatt per 211 associacions, que es reuneix al juny de 2019 a París, decidirà els nous amfitrions.

Signen la carta oberta: Amnistia Internacional, Football Supporters Europe, Centre del Golf per als Drets Humans, Confederació Sindical Internacional, Transparència Internacional, UNI Global Union i Associació Mundial de Futbolistes.