Egipte: les autoritats intensifiquen la repressió de persones crítiques

Zyad El Eleaimy. Foto: Particular

Les autoritats egípcies han detingut arbitràriament en les últimes 48 hores almenys a vuit persones, un exparlamentari, dirigents de partits de l'oposició, periodistes i activistes entre elles, en una intensificació de la repressió de l'oposició i la societat civil del país, ha declarat Amnistia Internacional.

Una de les persones detingudes per les forces de seguretat en batudes realitzades de matinada és Zyad El Eleaimy, exparlamentari i figura destacada del Partit Socialdemòcrata egipci.

"L'última onada de detencions de persones crítiques, dirigents de l'oposició, activistes i periodistes, sota pretext de la lluita antiterrorista, és part de la persecució sistemàtica i de la brutal repressió per les autoritats egípcies de qualsevol persona que s'atreveixi a criticar-les. Les mesures no deixen dubtes sobre la visió de les autoritats de la vida política d'Egipte: una presó a l'aire lliure en la qual no es permet que hi hagi cap oposició, persones crítiques ni informacions independents", ha declarat Magdalena Mughrabi, directora d'Investigació per al Nord d'Àfrica d'Amnistia Internacional.

"Demanem a les autoritats egípcies la llibertat immediata i incondicional de les persones detingudes, perquè la seva detenció es basa únicament en l'exercici pacífic dels seus drets humans. Mentrestant, el govern egipci ha de garantir que aquestes persones estan protegides de la tortura i altres maltractaments, així com permetre'ls accedir a advocats i tenir contacte amb les seves famílies".

El Ministeri de l'Interior ha emès avui un comunicat de premsa avui en què afirma que ha detingut set persones en relació amb el Pla Esperança, qualificat de "complot conjunt entre la direcció a l'exili dels Germans Musulmans i l'oposició civil [a Egipte] per atacar l'Estat i les seves institucions per enderrocar-lo el 30 de juny". La declaració es refereix a la implicació de diverses figures dels Germans Musulmans i de l'oposició, així com a la detenció d'un nombre no especificat de persones dins d'Egipte, incloses vuit el nom de les quals esmenta.

Aquestes detencions es produeixen enmig d'una nova onada de repressió dels drets humans i d'activistes. Al maig, Amnistia Internacional havia advertit d'una imminent onada de detencions, després de la detenció de l'advocat de drets laborals Haytham Mohamdeen i de l'ex activista polític Mostafa Maher. Les autoritats van detenir també Ibrahim Ezz Eldin, investigador sobre drets de terres en la Comissió de Drets i Llibertats d'Egipte, l'11 de juny, que des de llavors està sotmès a desaparició forçada. L'endemà, el 12 de juny, l'advocat de drets humans Amr Nohan va ser detingut en una comissaria de policia d'Alexandria i acusat de "pertinença a un grup terrorista".

Amnistia Internacional va poder confirmar de fonts independents la detenció de Zyad El Eleaimy; Hossam Moaans, periodista i portaveu del partit d'oposició Corrent Popular; Hisham Fouad, periodista i activista pels drets laborals; Hassan al Barbary, comptable i defensor dels drets laborals; Omar el Shenety, economista i professor universitari; i Ahmed El Akabawy, un dels fundadors i dirigents del partit Istiqlal.