Brasil: la retòrica de Bolsonaro a l'Assemblea de l'ONU, un cop contra els drets humans i la justícia climàtica

© REUTERS/Carlo Allegri

En resposta al discurs pronunciat aquest matí pel president brasiler Jair Bolsonaro a l'Assemblea General de l'ONU en el seu 74è període de sessions, Jurema Werneck, directora executiva 'Amnistia Internacional Brasil, ha esmentats:

Sobre l'Amazònia i la protecció dels pobles indígenes:

"El demolidor número d'incendis a l'Amazònia aquest any, i en la seva magnitud, confimen la dura realitat a què s'enfronten els pobles indígenes i els altres habiants de la selva tropical. El president Bolsonari no va aclarar com el Brasil pensa protegir-los exactament.

Continuarem demanant a les autoritats que compleixin amb les seves obligacions de demarcar i protegir les terres indígenes, contretes en virtut de la Constitució i en el dret internacional dels Drets Humans. Així mateix, tornem a fer una crida per a que es reforcin la Fundació Nacional de l'Indi (FUNAI) i l'Institut Brasiler de Reursos Renovables i del Medi Ambient (IBAMA) com a principals institucions que donen suport als pobles indígenes i a les accions per protegir el medi ambient.

Donarem suport al cap Raoni, defensor dels drets dels pobles indígenes i de l'Amazònia, en la seva lluita pel seu poble i les seves terres. La retòrica buida amb la qual Bolsoanro preten desligitimar la seva lluita i la de tots els pobles indígenes és increïblement perillosa i divisiva."

Sobre la seguretat pública

"L'homicidi de la nena de vuit anys Ágatha Félix a una favela a Rio de Janeiro el cap de setmana passat demostra el caràcter letal de la política de seguretat pública que ha adoptat el país. Només a Rio de Janeiro, les forces de seguretat de l'Estat han assassinat a 1.249 persones en el que portem d'any, la xifra més alta des que van començar a documentar-se aquests homicidis al 1998.

Reafirmem les nostres crides a favor d'una política de segretat pública que estigui veritablement compromesa ambla reducció d'homicidis i al mateix tempos posi el màxim esforç en protegir totes les vides. A més a més, l'Estat ha d'abstenir-se de castigar als consumidors de drogues i de permetre més accés a les armes que han deixat un gran nombre de víctimes, entre les quals es troben agents de policia però, sobre tot, membres de la població negra de les faveles."

Sobre la llibertat d'expressió i el paper de les organitzacions de drets humans

"Ens preocupa la declaració del president Bolsonaro contra els mitjans de comunicació i el treball de la premsa nacional i internacional, fonamentals pel dret a la llibertat d'expressió, a causa de la funció que compleixen denunciant violacions de drets humans i abordant altres problemes polítics, mediambientals, socials i econòmics.

Sense llibertat d'expressió, la promoció i protecció dels drets humans correria un greu perill. El govern també ha de respectar el dret de la societat civil a vigilar, exigir rendició de comptes i prendre mesures per promoure i protegir els drets de totes les persones."