Barcelona 10 anys després

• 24/11/05 - La UE ha de complir amb les seves obligacions de drets humans.
amnistia amni,
Brussel?les.- Deu anys després de l'inici del Procés de Barcelona, la violació dels drets humans no ha disminuït gens ni mica entre els països socis, mentre que la Unió Europea cada vegada compleix menys les seves pròpies obligacions internacionals, concretament pel que fa a la seva resposta al terrorisme i la migració irregular, ha dit Amnistia Internacional. En un document informatiu donat a conèixer avui, "Deu anys d'Associació Euromediterrània: És hora d'acabar amb el dèficit de drets humans", l'organització adverteix que, en no fer que els seus Estats membres respectin les obligacions internacionals bàsiques, com és no devolució (non refoulement) i la prohibició absoluta de tortura, la UE està perdent la seva credibilitat per pressionar els països socis perquè respectin els drets humans. "Sempre s?ha culpat els socis mediterranis, més que la UE, del dèficit de drets humans del procés de Barcelona, però actualment aquest dèficit afecta ambdues parts del procés", ha dit Dick Oosting, director de l'Oficina d'Amnistia Internacional davant la UE. "La UE ha d'enfrontar-se a les seves deficiències, no només perquè s'estan desvirtuant els seus propis valors, sinó perquè està en joc la seva credibilitat a l'hora d'enfrontar-se als abusos comesos per l'altre costat", ha afegit. A Amnistia Internacional li preocupa també que la pressió de la UE sobre els països socis perquè combatin el terrorisme i controlin la migració irregular ha generat nous abusos contra els drets humans a la regió. Els tràgics esdeveniments que es van produir recentment a la frontera meridional europea són només un exemple flagrant de les deficiències de l'Associació. Per tant, Amnistia Internacional demana a la UE que: - inclogui fermament els drets humans a l'agenda política, amb mecanismes d'aplicació adequats i un marc temporal clar; - basi les mesures antiterroristes en principis de drets humans i democràcia; - respecti les normes internacionals sobre refugiats i protecció dels migrants en els seus esforços per combatre la migració irregular; - reconegui que les deficiències en el compliment dels drets humans són responsabilitat compartida de tots els integrants de l'Associació Euromediterrània. (24/11/2005)