AI Catalunya
documents
contacte
mapa
> CINE > propostes didàctiques > fragments de pel.lícules > La lista de Schindler
 El cine i els drets humans - Fragments de pel.lícules

Tema: genocidis, l'Holocaust
La lista de Schindler (Schindler’s List)
Fragment: matança del guetto

Any: 1993
Durada: 187'
Direcció: Steven Spielberg.
País: EUA.
Edat: A partir de 13 anys.
Argument: Pel·lícula basada en fets reals. Oskar Schindler és un empresari alemany, afiliat al Partit Nazi que, després de la invasió de Polònia durant la Segona Guerra Mundial, arriba a un acord econòmic amb el director d'un camp de treballs forçats per a usar en la seva fàbrica treballadors jueus (sense salari i en condicions d'esclavitud). A poc a poc va prenent consciència del procés de genocidi dels jueus per part dels nazis i canvia d'actitud. Una pel·lícula que intenta exposar amb tota la cruesa l'Holocaust i com algunes persones van intentar impedir-lo.
Més informació: Fitxa completa (sobre tota la pel·lícula) de "La lista de Schindler"

Sobre l'activitat

Durada de l’activitat: 50 minuts.
Durada aproximada de l’escena: 22 minuts.
Inici del fragment: Inici de l'atac al guetto (minut 48 aprox.).
Final del fragment: Final de l'atac al guetto (minut 70 aprox.).

Explicació de l’escena

Els alemanys decideixen atacar el guetto de Cracòvia per matar els jueus que no són productius, i traslladar al camp de Plazov els que sí poden treballar (en condicions d’esclavatge). A l’escena es veu com els soldats alemanys tenen un comportament molt cruel i deshumanitzat amb els jueus, assassinant-los massivament i tractant-los com si fossin un ramat.

Utilitats de l'escena

• Es pot utilitzar aquesta escena per mostrar l’extermini dels jueus per part dels alemanys i, per tant, utilitzar-la com a part de l’explicació sobre l’Holocaust.
  • Es pot fer un debat a classe sobre l’Holocaust i l'assassinat massiu d’éssers humans al llarg de la Història.
Preguntes per als/les alumnes (activitat escrita) o altres temes per fer un debat

-Posa exemples de la negació de la dignitat humana que fan els alemanys dels jueus en aquesta escena.

-Segons la teva opinió, per què maten a l'enginyera jueva del camp si al final li fan cas i tiren a terra el barracó.

-Per què creus que els metges enverinen els malalts abans que els matin els soldats alemanys? Tu què faries en el lloc dels metges?

-Què creus que hauríem de fer per a que fets com aquests no es repeteixin?

-Els alemanys que van col·laborar amb matances com la que es veu a la pel·lícula van ser acusats de cometre crims contra la Humanitat. Trobes encertat el nom d'aquest delicte? Perquè?

.

vuelve al inicio